Veelgestelde vragen

Factuur
Wanneer ontvang ik mijn periodeafrekening?

U ontvangt uw periodeafrekening elk jaar in dezelfde maand. Dit kan op een ander tijdstip zijn dan u gewend was bij uw energieleverancier.

Hoe hoog is mijn termijnfactuur?

Uw termijnfactuur is een schatting van uw werkelijke verbruik van het afgelopen jaar. Bent u een nieuwe klant? Dan schatten we het bedrag in op een gemiddeld waterverbruik van 130 m³ op jaarbasis.

U kunt uw termijnbedrag online aanpassen in Mijn Evides.

Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?

Uw termijnbedrag is een schatting gebaseerd op uw werkelijk verbruik van het afgelopen jaar. Bent u een nieuwe klant? Dan schatten we het bedrag in op een gemiddeld verbruik van 130 m³ op jaarbasis. Het kan zijn dat we, naast uw waterverbruik en vastrecht, ook nog diverse belastingen bij u in rekening brengen. U kunt uw termijnbedrag online aanpassen in Mijn Evides.

U kunt kiezen tussen betalen via acceptgiro of via automatische incasso. Als u betaalt via acceptgiro, dan brengen wij het termijnbedrag elk kwartaal vooraf in rekening. De gemakkelijkste en veiligste manier van betalen is via automatische incasso. U betaalt uw voorschotten dan in 4 of 10 termijnen én u hoeft nergens meer naar om te kijken. Via Mijn Evides kunt u kiezen om het termijnbedrag automatisch van uw rekening af te laten schrijven.

Meterstand
Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?
  1. Noteer de meterstand van uw watermeter.
  2. Cijfers achter de komma noteert u niet.
  3. Ga naar Meterstand doorgeven en vul daar het registratienummer en de meterstand in.
  4. Online doorgeven niet mogelijk? Bel dan met 0800 9100 (gratis) om de meterstand door te geven en houd uw registratienummer bij de hand.
Wanneer moet ik mijn meterstand doorgeven?

Zes weken voor uw periodeafrekening ontvangt u van ons een kaart of e-mail met de vraag om de watermeterstand op te nemen en naar ons te sturen.

Waarom moet ik zelf mijn meterstand opnemen?

Steeds meer mensen zijn overdag niet thuis. Het opnemen van de watermeter wordt daardoor bewerkelijk en dus duurder. Wij willen graag de watertarieven zo laag mogelijk houden. Daarom vragen we u steeds vaker zelf de watermeterstand op te nemen.

Verhuizen
Hoe geef ik mijn verhuizing door?

Dit kunt u eenvoudig en snel regelen via onze verhuispagina.

Wordt het water afgesloten als ik ga verhuizen?

Nee, we sluiten de waterlevering niet af bij een verhuizing.

Hoe lang duurt het voordat mijn verhuizing is verwerkt?

Als u gaat verhuizen naar een bestaande woning, dan verwerken wij dit binnen twee weken. Als u naar een nieuwbouwhuis gaat verhuizen, dan kan dit iets langer duren. Om de verhuizing ook dan zo snel mogelijk te verwerken, is het belangrijk dat u ons de meterstand doorgeeft.

Gegevens wijzigen
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

U kunt uw gegevens wijzigen via Mijn Evides. Hier kunt u bijvoorbeeld uw persoonsgegevens wijzigen, uw telefoonnummer, e-mailadres en betaalmethode aanpassen of een ander rekeningnummer doorgeven.

Hoe kan ik een overlijden doorgeven?

Gecondoleerd met het verlies van uw dierbare.

U kunt een wijziging in verband met een overlijden telefonisch aan ons doorgeven. Houd hiervoor het klantnummer en de volledige adresgegevens van de woning bij de hand. Wij hebben deze gegevens nodig om u goed van dienst te kunnen zijn. We zijn op werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur bereikbaar via 0900 0787.

Hoe kan ik mijn betaalwijze veranderen?

U kunt dit doen via Mijn Evides. U kunt kiezen om te betalen via:

Automatische incasso
Met automatische incasso schrijft Evides de factuur automatisch af van uw rekening. U bent dan altijd op tijd met uw betaling en heeft er geen omkijken naar. U kunt bij deze betaalwijze kiezen of hij in tien of vier termijnen betaalt. Aan deze betaalwijze zijn geen bijkomende kosten verbonden. Als u het niet eens bent met een afschrijving, dan kunt u die binnen 56 dagen terugboeken naar uw rekening. U kunt er bij deze betaalwijze tevens voor kiezen om uw meterstandkaart en jaarlijkse periodeafrekening digitaal te ontvangen. De machtiging kunt u altijd weer intrekken.

AcceptEmail
AcceptEmail is een betaalwijze waarbij wij u vier keer per jaar uw factuur per e-mail sturen. U kunt deze direct online via uw eigen bank met iDEAL betalen. Aan deze betaalwijze zijn geen extra kosten verbonden. Kiest u voor AcceptEmail dan ontvangt u de meterstandkaart en jaarlijkse periodeafrekening ook digitaal.

Acceptgiro
Betaalt u per acceptgiro dan ontvangt u vier keer per jaar een acceptgiro per post. Het versturen en verwerken van acceptgiro’s brengt extra kosten met zich mee. Evides berekent deze kosten door aan klanten die van deze betaalwijze gebruik willen blijven maken. Dit betekent dat u € 1,00 per acceptgiro (excl. 6% btw) gaat betalen voor betalingsverwerking. Het totaalbedrag wordt verrekend op de periodeafrekening die u 1x per jaar van ons ontvangt.

Betalen
Waarom betaal ik in 10 termijnen?

U heeft gekozen voor betaling in 10 termijnen. Het is ook mogelijk in 4 termijnen te betalen. Als u dit wilt veranderen, kunt u contact met ons opnemen.

Wanneer moet ik betalen?

U moet de rekening altijd binnen 14 dagen na factuurdatum te betalen. De betalingstermijn staat vermeld op onze rekening(en). Neemt u bij twijfel contact met ons op.

Kan ik een betalingsregeling krijgen?

Dit is afhankelijk van uw situatie waaronder de omvang van uw betaalachterstand. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Watermeter en aansluiting
Ik heb druppels op de watermeter of waterleidingen. Hoe komt dat?

Dit kan een lekkage betekenen, maar vaak gaat het om condens. U kunt dit eenvoudig zelf controleren. Dit doet u door eerst de watermeter of -leidingen goed te drogen met een doek. Duurt het enkele minuten voordat de druppels weer terug zijn, dan is het condens. Dit kan in het najaar en winter ontstaan door het temperatuurverschil tussen het koude water in de leiding en de vaak warmere omgeving. U kunt de watermeter en -leidingen isoleren met een wollen deken of noppenfolie om condens te voorkomen.


Zijn er direct nieuwe druppels te zien, dan heeft u lekkage. De waterleidingen in uw huis zijn het eigendom van de woningeigenaar. Dit kan uzelf zijn, de verhuurder of woningbouwvereniging. De woningeigenaar is daarom ook voor verantwoordelijk voor de kwaliteit van de binnenleidingen en bijbehorende toestellen zoals een boiler of geiser. Bij problemen of lekkages hieraan, kunt u contact opnemen met uw installateur. Als u de woning huurt, kunt u contact opnemen met uw verhuurder.


De watermeter is eigendom van Evides, wij vragen u er zorgvuldig mee om te gaan en deze te beschermen tegen vorst. Als u hieraan lekkage heeft dan kunt u contact met ons opnemen. Onze monteur komt dan de watermeter repareren of vervangen. Is de watermeter of hoofdkraan bevroren dat vervangt een Evidesmonteur deze door een nieuwe. De kosten voor vervanging liggen bij de klant. Voor een nieuwe watermeter bij een reguliere huisaansluiting zijn de kosten vanaf € 231,-.

Ik heb nog geen watermeter. Hoe kan ik een watermeter krijgen?

Informatie om deze aan te vragen vindt u op mijnaansluiting.nl.

Hebben alle woningen een eigen watermeter?

Ruim 99% van alle woningen in het voorzieningsgebied van Evides zijn voorzien van een eigen watermeter. Indien u nog geen watermeter heeft, kunt u deze aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.

Contact met Evides
Hoe krijg ik een antwoord op mijn vraag of meld ik een klacht of compliment?

Wij streven naar een goede dienstverlening! Heeft u een vraag, opmerking of wilt u een wijziging doorgeven:

Hoeveel kost het om het 0900-nummer van Evides te bellen?
U kunt ons op verschillende manieren bereiken. Voor ons informatienummer betaalt u uw gewone belkosten. Dit staat gelijk aan het bedrag dat voorheen bekend stond als ‘lokaal tarief’ en de kosten die uw telefoonprovider in rekening brengt, bijvoorbeeld voor mobiel bellen.
Een medewerker van Evides wil mijn drinkwateraansluiting en mijn gegevens controleren en updaten. Waarom?

We zijn continu bezig om te zorgen dat uw klantgegevens kloppen. Dit is ook de reden waarom onze medewerkers bij u langs komen. Waarschijnlijk zijn uw gegevens in ons bestand niet correct of onvolledig.

Onze medewerker controleert bij het bezoek uw drinkwateraansluiting en watermeter en noteert uw contactgegevens. Vervolgens actualiseren wij uw gegevens in ons systeem. Dit kan betekenen dat u een (aangepaste) factuur van ons gaat ontvangen.

Storingen
Er komt bruin water uit mijn kraan, wat nu?

Bruin water ziet er minder fris uit en smaakt anders, maar het is niet erg als u het drinkt. De kleur komt door ijzer- en mogelijk ook mangaandeeltjes uit de leidingen. Deze mineralen zitten in kleinere hoeveelheden ook in helder kraanwater en zijn niet schadelijk voor de gezondheid. Ze kunnen zich afzetten tegen de leidingen, blijven liggen en  loskomen als de stroomrichting of snelheid van het water plotseling verandert. In grotere hoeveelheden zijn de deeltjes te zien en geven ze het water een bruine kleur.

Waarom heb ik tijdelijk bruin water?
De stroomrichting of –snelheid verandert bij werkzaamheden of grote schommelingen in het waterverbruik in uw buurt. Dit laatste kan bijvoorbeeld voorkomen bij een grote lekkage bij u in de buurt of als er veel bluswater is gebruikt bij het bestrijden van een brand. Meestal is de situatie binnen enkele uren hersteld. Bij geplande grootschalige werkzaamheden aan het waterleidingnet informeren we u over de kans op bruin water en wat dit voor u betekent. Dit kan via bijvoorbeeld een advertentie in het huis-aan-huisblad en een kaartje in uw brievenbus.

Hoe ga ik om met bruin water?
Meestal is de situatie binnen enkele uren hersteld. Tot die tijd kunt het kraanwater gebruiken zoals normaal. Draai geen (witte) was, om eventuele vlekken in uw textiel te voorkomen. Laat eerst de kraan flink stromen, totdat het water helder is. Bij geplande, aangekondigde werkzaamheden met een kans op bruin water, kunt u beter buiten de werktijden wassen.

Laat de kraan een paar minuten goed doorlopen als u helder water wilt. Bij geplande, aangekondigde werkzaamheden kunt u buiten de werktijden een kan of en fles vullen en deze in de koelkast zetten, zodat u genoeg helder drinkwater op voorraad heeft.

Waarom is het niet schadelijk als ik het bruine water drink?
Het is niet erg als u het tijdelijke bruine water drinkt, het is niet schadelijk voor uw gezondheid. Het water zal wel minder goed smaken. De bruine kleur wordt veroorzaakt door deeltjes die bestaan uit de mineralen ijzer en mogelijk ook mangaan. Deze mineralen zitten ook in lagere concentraties in helder drinkwater. Komt er bij u bruin water uit de kraan en u wilt een glaasje water drinken, wacht dan even en spoel na verloop van tijd enkele minuten goed door tot het water weer helder van kleur is. Bij werkzaamheden kan de bruine kleur tijdelijk langer aanhouden.

Waarom kan ik mijn wasgoed beter niet met bruin water wassen?
Als er tijdelijk bruin water uit uw kraan komt of als u een waarschuwing heeft ontvangen dat er kans is op bruin water, adviseren we om geen (witte) was te draaien om eventuele vlekken in uw textiel te voorkomen. Als u textiel met de hand wilt wassen, raden we u aan om eerst flink de kraan door te laten stromen, totdat het water helder is.

Bij geplande werkzaamheden heeft u tijdens de aangekondigde werktijden de meeste kans op bruin water. Zet in dat geval de wasmachine buiten deze tijden aan en controleer vooraf of het water helder van kleur is.

Ik heb vlekken in mijn wasgoed gekregen. Hoe krijg ik die eruit?
Mochten er toch vlekken in het wasgoed zijn gekomen, houdt u het dan goed nat en was het opnieuw in helder water of met een voorwasmiddel. Oppervlakkige vlekken kunt u verwijderen door ze in te wrijven met een schijfje citroen. Levert dit niet het gewenste resultaat, gebruik dan een vlekkenstift voor roestvlekken en was opnieuw. Lees altijd vooraf de (was)instructie. Ook stomerijen beschikken over effectieve vlekkenverwijderaars.

Waarom komt er geen water uit mijn kraan?

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Bijvoorbeeld werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt, een meterverwisseling of de hoofdkraan die dicht staat. Uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn, zoals een waterstoring. Kijk hiervoor op het storingsoverzicht. Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0900 0787 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).

Wat moet ik doen bij een storing?

Via waterstoring.nl kunt u nagaan of de storing bij ons bekend is en wordt u op de hoogte gehouden. Staat uw storing er niet bij? Geef deze dan direct door via 0900 0787, voor storingen 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Waterkwaliteit en gezondheid
Hoe waarborgen wij de drinkwaterkwaliteit?

Ons drinkwater is van goede kwaliteit. Tijdens de zuivering en het transport naar u, controleren we nauwkeurig of het water voldoet aan de strenge normen die in Nederland gelden voor drinkwater. We investeren voortdurend in innovatie en verbetering, zodat u ook in de toekomst over goed en betrouwbaar drinkwater kunt beschikken. Wij gebruiken oppervlakte-, grond- en geïnfiltreerd duinwater als bron voor de productie van drinkwater.

Wat is de hardheid van mijn kraanwater?

De hardheid van water wordt bepaald door de hoeveelheid calcium en magnesium in het water. Hoe meer van deze mineralen in het water, hoe harder het water. Kalk komt van nature voor in water.

De verschillende bronnen voor het drinkwater, zoals grond-, oppervlakte- en duinwater, verschillen in hun hardheid. Zo zijn bijvoorbeeld duinwater en grondwater van nature rijk aan kalk. Hard drinkwater komt nog maar in enkele gebieden in Nederland voor, omdat waterbedrijven op de meeste plaatsen het water centraal iets zachter te maken als het ruwe water een hoge hardheid heeft.

De hardheid van uw kraanwater
Op de meeste plaatsen in het leveringsgebied van Evides is de hardheid ongeveer 8,5 °DH. Dit wil zeggen ‘zacht tot gemiddeld hard’. Dit komt mede doordat Evides het meeste drinkwater maakt uit Maaswater, dat wij centraal gedeeltelijk ontharden in de spaarbekkens in de Biesbosch voordat wij er drinkwater van te maken. Op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee wordt het drinkwater geproduceerd uit Haringvlietwater, dat in de duinen geïnfiltreerd wordt. Duinen zijn van nature rijk aan kalk. Hierdoor is de hardheid hoger, tussen de 14 en 16 °DH.

Bekijk op basis van uw postcode de hardheid van uw kraanwater.

Is kraanwater ook betrouwbaar voor baby’s?

Ja, kraanwater is veilig en betrouwbaar voor jong en oud. Het Nederlandse kraanwater voldoet aan de zeer strenge kwaliteitseisen die gelden. Daarbij is ook rekening gehouden met bijvoorbeeld een lager lichaamsgewicht. U kunt dus kraanwater geven aan uw kind en babyvoeding met kraanwater bereiden. Voor meer informatie kunt u ook uw consultatiebureau of de GGD benaderen.

 

Heeft u in uw woning nog loden waterleidingen? Dan raden wij u aan het kraanwater twee minuten door te spoelen voor u het gebruikt om te drinken of om er voedsel mee te bereiden. Aanstaande moeders en kinderen tot en met 6 jaar raden wij aan binnenshuis flessenwater te drinken.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.