Dit is wat klanten ons vragen over facturen

Uw factuur uitgelegd
Kan ik uitleg krijgen over mijn periodeafrekening?

Op uw periodeafrekening ziet u in één keer hoeveel drinkwater u verbruikt heeft en wat de kosten zijn hiervoor. In de video ziet u hoe de periodeafrekening is samengesteld.

Bekijk de video

Kan ik uitleg krijgen over mijn eindafrekening?

Een eindafrekening krijgt u als u een woning afmeldt. Bijvoorbeeld als u gaat verhuizen.

Op de eindafrekening verrekenen wij alle kosten voor uw drinkwaterverbruik. U ziet in één keer hoeveel drinkwater u heeft verbruikt tot de datum van uw sleuteloverdracht.

Wat is precario?
Sommige gemeenten rekenen kosten voor precario. Dit zijn kosten voor waterleidingen in de gemeentegrond. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met uw gemeente.
Moet ik precario betalen?

In de volgende gemeenten betaalt u kosten voor precario: Binnenmaas, Borsele, Cromstrijen, Den Haag (Wateringse Veld), Dordrecht, Goes, Hulst, Kapelle, Korendijk, Maassluis, Middelburg, Nissewaard, Noord-Beveland, Oud-Beijerland, Reimerswaal, Rotterdam, Schiedam, Schouwen-Duiveland, Strijen, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlaardingen, Vlissingen en Zwijndrecht (Heerjansdam).

Wilt u meer weten over precario? Neem dan contact op met uw gemeente.

Wat is vastrecht?
Vastrecht is een vast bedrag waarmee wij de waterleidingen onderhouden. Zo zorgen we ervoor dat er altijd schoon drinkwater bij u uit de kraan komt.
Wat is Belasting op Leidingwater?

Belasting op Leidingwater (BoL) is een door de overheid opgelegde milieubelasting voor water uit de kraan. U betaalt de belasting tot 300m3.

Per 1 januari 2018 is het tarief van BoL €0,339 exclusief BTW per M3.

Wat is warm watertoeslag?

Warm watertoeslag is de toeslag die verbruikers betalen die individueel zijn bemeterd voor het koud waterverbruik en die voor warm water gebruik maken van een collectieve voorziening in het wooncomplex. Dit warme water komt namelijk niet langs de individuele meter en wordt dus niet meegeteld in het totale waterverbruik.

Bij woningen die geen eigen meter hebben (onbemeterde woningen) in datzelfde complex is sprake van een onbemeterd tarief, dat zowel het verbruikte koude als warme water omvat.

Het totale verbruik van warm water is 25%. Daarom wordt er op het koud waterverbruik, dat wordt geregistreerd door middel van de individuele meter, een toeslag van € 0,30 per verbruikte kubieke meter berekend voor het warme water dat niet langs deze individuele meter komt.

Deze toeslag zal slechts in uitzonderingssituaties van toepassing zijn. Als de toeslag wordt berekend zal de klant hierover altijd vooraf worden geïnformeerd.

Nog meer vragen over mijn facturen
Wanneer ontvang ik mijn periodeafrekening?

Ongeveer twee maanden na het doorgeven van uw meterstand ontvangt u uw periodeafrekening. Als u op hetzelfde adres blijft wonen ontvangt u uw periodeafrekening ieder jaar in dezelfde maand. Gaat u verhuizen? Dan kan dit veranderen.

Heeft u al eerder een periodeafrekening van ons ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien in welke maand u de periodeafrekening krijgt.

Hoe hoog is mijn termijnfactuur?

Het bedrag op uw termijnfactuur is altijd een schatting van hoeveel drinkwater u gaat verbruiken in het komende jaar.

Bent u een bestaande klant?

Dan baseren wij deze schatting op hoeveel drinkwater u in het vorige jaar heeft verbruikt.

Bent u een nieuwe klant?

Dan schatten wij dit in op basis van het aantal personen in uw huishouden of het door u doorgegeven verbruik in m3. Heeft u niets doorgegeven, dan schatten we uw drinkwaterverbruik in op het gemiddelde van 130m3 per jaar.

Wilt u uw termijnbedrag aanpassen? Dat kan gemakkelijk in Mijn Evides.

Kan ik ik online mijn (openstaande) facturen bekijken?

Bekijk al uw facturen gemakkelijk online in Mijn Evides. Ook openstaande facturen ziet u hier staan.

Naar Mijn Evides

Ik heb al langer dan een maand geen afschrijving of termijnfactuur ontvangen, klopt dat?
Betaalt u via automatische incasso in 10 termijnen? Dan wordt er geen termijnbedrag afgeschreven in de laatste twee maanden voor u de periodeafrekening ontvangt. In deze twee maanden maken wij de periodeafrekening op met de door u doorgegeven meterstand.
Ik heb langere tijd geen factuur ontvangen van Evides Waterbedrijf. Klopt dit wel?

Iedereen die in ons voorzieningsgebied woont, betaalt voor zijn drinkwater. Als u in Zuid-Holland-Zuid, Zeeland of Brabantse Wal woont, hoort u rechtstreeks een factuur van Evides te krijgen.

Als u geen periodeafrekening heeft ontvangen en/of geen termijnbedragen betaalt, neem dan contact met ons op. We controleren of uw gegevens wel goed en volledig in ons bestand staan.

Kan ik mijn facturen per post ontvangen?

Betaalt u via acceptgiro? Dan ontvangt u vier keer per jaar uw factuur per post. Voor het versturen van een acceptgiro rekenen wij € 1,00 exclusief BTW. Dit wordt in rekening gebracht op uw periodeafrekening.

Wilt u niet betalen voor uw acceptgiro? Kies dan voor digitale post in Mijn Evides en ontvang uw acceptgiro per e-mail. Dit heet AcceptEmail. U ontvangt uw facturen dan gratis per e-mail.

Waarom staat er geen vastrecht op mijn periodeafrekening?
Iedereen met een drinkwateraansluiting moet vastrecht betalen. Als u geen watermeter heeft staat het vastrecht niet apart vermeld op de factuur, maar wordt het meegenomen in het drinkwatertarief.
Ik krijg geld terug, waar kan ik mijn rekeningnummer doorgeven?
Op uw eindafrekening of periodeafrekening staat dat u geld terugkrijgt van Evides. Om het bedrag aan u over te maken hebben wij het juiste rekeningnummer nodig. In Mijn Evides kunt u uw rekeningnummer controleren en aanpassen.
Ik ben verhuisd maar ik krijg nog steeds rekeningen, hoe kan dat?

Heeft u uw woning bij ons afgemeld? Dan kan het dat uw afmelding en onze verwerking hiervan elkaar hebben gekruist. U ontvangt binnen 6 tot 8 weken een eindafrekening.

Heeft u uw woning nog niet afgemeld? Dan heeft u nog geen eindafrekening van ons gekregen. U kunt in Mijn Evides uw woning afmelden.

Let op: het is belangrijk dat u alle facturen heeft betaald. Als u meer of minder drinkwater heeft verbruikt verrekenen wij het verschil op uw eindfactuur. Bekijk uw factuuroverzicht.

Woning afmelden

Ik heb een woning waar ik geen drinkwater gebruik. Kan ik mijn termijnbedrag verlagen?

In Mijn Evides kunt u uw termijnbedrag verlagen. Staat uw (vorige) woning leeg, neem dan contact met ons op om uw termijnbedrag te verlagen. Wij verlagen uw termijnbedrag naar een minimaal bedrag. Daarmee bespaart u op uw maandelijkse vaste lasten.

Let op: gaat u (weer) drinkwater gaat verbruiken in deze woning? Verhoog dan uw termijnbedrag in Mijn Evides.

Uw facturen bekijken en betalen

Met een Mijn Evides account kunt u altijd uw facturen inzien en betalen of uw termijnbedrag aanpassen.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.