Dit is wat klanten ons vragen over storingen en onderhoud

Wat te doen bij een storing
Wat te doen bij storingen in mijn binneninstallatie?

Voor storingen in uw binneninstallatie adviseren we u een installateur of uw woningbouwvereniging in te schakelen.

Wat moet ik doen bij een storing?

Via waterstoring.nl kunt u nagaan of de storing bij ons bekend is en wordt u op de hoogte gehouden. Staat uw storing er niet bij? Geef deze dan direct door via 0900 0787, voor storingen 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Waarom komt er geen water uit mijn kraan?

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Bijvoorbeeld werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt, een meterverwisseling of de hoofdkraan die dicht staat. Uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn, zoals een waterstoring. Kijk hiervoor op het storingsoverzicht. Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0900 0787 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).

Geen / weinig water
De druk blijft laag na een storing. Wat nu?

Wanneer uw waterdruk laag blijft, bel dan onze storingsdienst op 0900 0787 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week). Woont u in hoogbouw? Mogelijk is dan de hydrofoor uitgevallen. De hydrofoor is een apparaat dat ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Is er na een storing geen drinkwater in uw flat of hoger gelegen appartement? Dan kunt u aan de beheerder vragen of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.

Nog meer vragen over storingen en onderhoud
Wanneer betaal ik voor het herstellen van storingen?

Als de meter defect is, zorgen wij voor vervanging. Is dit defect echter het gevolg van onzorgvuldige behandeling of nalatigheid, dan zijn de vervangingskosten voor uw rekening. Bescherm uw watermeter daarom tegen tocht en vorst. De kosten van gebreken aan de binneninstallatie en de daaruit voortvloeiende reparaties zijn voor rekening van de eigenaar van de woning.

Hoe kan ik mijn buitenkraan afsluiten en beschermen tegen vorst?

Door de toevoerleiding dicht te zetten en af te tappen, voorkomt u bevriezing van uw buitenkraan en daarmee lekkage. U kunt dit zelf doen in een paar eenvoudige stappen

Waarom spoelt Evides de leiding in mijn straat door na werkzaamheden?

Wij willen u nu en in de toekomst continu betrouwbaar drinkwater leveren en voeren daarom het hele jaar door werkzaamheden uit aan het drinkwaterleidingnet.

Bij onderhoud en beheer aan de drinkwaterleiding, kan het nodig zijn de waterleiding tijdelijk open te breken. Hierbij bestaat altijd de kans dat er vuil (bijvoorbeeld grond) in de leiding komt. Om te kunnen garanderen dat u betrouwbaar drinkwater uit de kraan krijgt, spoelen wij in dan de leiding door zo lang als dit nodig is.

Het proces gaat als volgt:

  1. Bij deze werkzaamheden aan het drinkwaterleidingnet – bijvoorbeeld het aansluiten van een nieuwe leiding of vervangen van een oude – is een verbreking van het leidingnet nodig.
  2. Als er sprake is geweest van een verbreking van het net, bestaat de kans dat er bijvoorbeeld grond in de leiding terecht is gekomen. Hierdoor kunnen bacteriën in het water terecht komen, die niet goed zijn voor uw gezondheid.
  3. Om u te garanderen dat u drinkwater ontvangt dat volledig voldoet aan alle gestelde eisen in de Drinkwaterwet, voert Evides controles uit op de kwaliteit van het water. Dit gebeurt voordat wij de drinkwaterleiding weer aansluiten. Er staat een monsterkastje in de straat en water spoelt weg via de leiding. Van dit water kunnen wij niet met zekerheid stellen dat de kwaliteit voldoet.
  4. Als uit onderzoek blijkt dat de genomen watermonsters goed zijn, kan de kast verwijderd worden. Dit onderzoek vraagt enkele dagen tijd.
  5. Zodra wij met zekerheid kunnen stellen dat wij betrouwbaar water aan u leveren, sluiten wij de leiding weer aan.
  6. Helaas is er geen andere methode om dit te doen. Vanzelfsprekend proberen wij de hoeveelheid water die wegspoelt te beperken.

 

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.