Veelgestelde vragen over uw factuur

Wanneer ontvang ik mijn periodeafrekening?

U ontvangt uw periodeafrekening elk jaar in dezelfde maand. Dit kan op een ander tijdstip zijn dan u gewend was bij uw energieleverancier.

Hoe hoog is mijn termijnfactuur?

Uw termijnfactuur is een schatting van uw werkelijke verbruik van het afgelopen jaar. Bent u een nieuwe klant? Dan schatten we het bedrag in op een gemiddeld waterverbruik van 130 m³ op jaarbasis.

U kunt uw termijnbedrag online aanpassen in Mijn Evides.

Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?

Uw termijnbedrag is een schatting gebaseerd op uw werkelijk verbruik van het afgelopen jaar. Bent u een nieuwe klant? Dan schatten we het bedrag in op een gemiddeld verbruik van 130 m³ op jaarbasis. Het kan zijn dat we, naast uw waterverbruik en vastrecht, ook nog diverse belastingen bij u in rekening brengen. U kunt uw termijnbedrag online aanpassen in Mijn Evides.

U kunt kiezen tussen betalen via acceptgiro of via automatische incasso. Als u betaalt via acceptgiro, dan brengen wij het termijnbedrag elk kwartaal vooraf in rekening. De gemakkelijkste en veiligste manier van betalen is via automatische incasso. U betaalt uw voorschotten dan in 4 of 10 termijnen én u hoeft nergens meer naar om te kijken. Via Mijn Evides kunt u kiezen om het termijnbedrag automatisch van uw rekening af te laten schrijven.

Hoeveel betaal ik voor mijn drinkwater?

U ontvangt één keer per jaar een periodeafrekening. Deze rekening bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Het vaste deel noemen we het vastrecht; vastrecht is de vergoeding die we per verbruiksadres berekenen voor het feit dat de woning altijd over drinkwater kan beschikken. Daarnaast betaalt u een variabel bedrag, gebaseerd op de hoeveelheid drinkwater die u heeft verbruikt.

U kunt uw periodeafrekening online bekijken en downloaden in Mijn Evides. De actuele tarieven vindt u op onze tarievenpagina.

Kan ik mijn openstaande facturen ook online zien?

Ja u kunt uw openstaande facturen online bekijken in Mijn Evides. Voor vragen over uw openstaande facturen kunt u contact met ons opnemen.

Ik heb langere tijd geen factuur ontvangen van Evides Waterbedrijf. Klopt dit wel?

Iedereen die in ons voorzieningsgebied woont, betaalt voor zijn drinkwater. Als u in Zuid-Holland-Zuid, Zeeland of Brabantse Wal woont, hoort u rechtstreeks een factuur van Evides te krijgen.

Als u geen periodeafrekening heeft ontvangen en/of geen termijnbedragen betaalt, neem dan contact met ons op. We controleren of uw gegevens wel goed en volledig in ons bestand staan.

Waarom betaal ik twee maanden voor ontvangst van de periodeafrekening geen voorschot of termijnbedrag?

Als u via automatische incasso betaalt, brengen wij in de twee voorafgaande maanden aan uw periodeafrekening geen voorschot- of termijnbedrag in rekening. Deze twee maanden gebruiken we om uw meterstand te verkrijgen en uw periodeafrekening op te maken.

Kan ik mijn periodeafrekening in termijnen betalen?

Mocht uw periodeafrekening hoger uitvallen dan verwacht, dan is het in de meeste gevallen mogelijk om een betalingsregeling te treffen. U kunt hiervoor contact met ons opnemen en een verzoek indienen.

Op welke datum wordt er afgeschreven wanneer ik automatisch betaal?

Evides maakt gebruik van variabele afschrijfdata. Dit betekent dat het bedrag niet steeds op dezelfde datum van de maand wordt afgeschreven. Op welke data bedragen worden afgeschreven, staat op uw periodeafrekening, welkomstbrief of wijzigingsbrief. Of neem hiervoor contact met ons op.

Kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

Ja u kunt zelf online uw termijnbedrag aanpassen in Mijn Evides. Woont u in Zeeland, Goeree-Overflakkee of op de Brabantse Wal? Dan kunt u het termijnbedrag online aanpassen zodra u uw periode-afrekening (jaarnota) heeft ontvangen.

Kan ik uitleg krijgen over mijn periodeafrekening of termijnfactuur?

U ontvangt uw periodeafrekening elk jaar in dezelfde maand. Welke maand dit is, is afhankelijk van het postcodegebied waar u woont.

De periodeafrekening toont in één oogopslag een overzicht van uw meterstanden, waterverbruik en de gemaakte kosten in deze periode. Ook vindt u op deze factuur uw nieuwe termijnbedrag. U kunt zelf uw periodeafrekening online bekijken en downloaden in Mijn Evides.

Mijn termijnbedrag is te hoog of te laag ingeschat. Wat nu?

Aan het eind van elke verbruiksperiode krijgt u een periodeafrekening. Hierop verrekenen we het bedrag dat u aan termijnbedragen betaald heeft met de kosten van het werkelijke waterverbruik. Eventueel te veel of te weinig berekende bedragen verrekenen we op deze factuur.

U kunt zelf uw termijnbedrag aanpassen in Mijn Evides. Woont u in Zeeland, Goeree-Overflakkee of op de Brabantse Wal? Dan kunt u het termijnbedrag online aanpassen zodra u uw periode-afrekening (jaarnota) heeft ontvangen.

Wat is precarioheffing?

Als een gemeente precariobelasting heft of kosten berekent door middel van een precariovervangende regeling voor waterleidingen die door gemeentegrond lopen, dan berekenen we deze belasting of kosten rechtstreeks door aan de verbruikers in die gemeente.

Het totale precario (vervangende) bedrag wordt in die gemeente in gelijke mate verdeeld over alle aangesloten verbruiksadressen waaraan we daadwerkelijk water leveren. Voor vragen over de doorberekening van de precario (vervangende) kosten kunt u bij ons terecht. Voor vragen over precariobelasting in het algemeen verwijzen we u naar uw gemeente.

De volgende gemeentes leggen precario (vervangende) kosten aan ons op: Borsele, Den Haag (Wateringse Veld), Delft, Dordrecht, Goes, Hoeksche Waard (Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland, Strijen) Hulst, Kapelle, Maassluis, Middelburg, Nissewaard, Noord-Beveland, Reimerswaal, Rotterdam, Schiedam, Schouwen-Duiveland, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlaardingen, Vlissingen en Zwijndrecht (Heerjansdam). Woont u in een van deze gemeentes? Dan ziet u de doorberekening hiervan als specificatie terug op uw periodeafrekening.

Wat is warm watertoeslag?

Warm watertoeslag is de toeslag die verbruikers betalen die een eigen watermeter hebben voor het koud waterverbruik en die voor warm water gebruik maken van een gemeenschappelijke voorziening in het wooncomplex. Dit warme water komt namelijk niet langs de eigen watermeter en wordt dus niet meegeteld in het totale waterverbruik.

Bij woningen die geen eigen meter hebben (onbemeterde woningen) in datzelfde complex is sprake van een onbemeterd tarief, dat zowel uit het verbruikte koude als warme water bestaat.

Het totale verbruik van warm water is 25%. Daarom berekenen we op het koud waterverbruik, dat wordt geregistreerd door middel van de individuele watermeter, een toeslag van € 0,30 per verbruikte kubieke meter voor het warme water dat niet langs deze individuele meter komt.

Deze toeslag is slechts in uitzonderingssituaties van toepassing. Als de toeslag wordt berekend informeren we u hierover altijd.

Wat is Belasting op Leidingwater (BOL)?

Belasting op Leidingwater (BoL) is een heffing van de rijksoverheid op grond van de Wet belastingen op milieugrondslag. De Belastingdienst legt deze belasting op. De waterbedrijven moeten deze voor de overheid innen.

Per 1 januari 2018 is het tarief van de Belasting op Leidingwater € 0,339 per kubieke meter.

Ik wil mijn factuur per e-mail ontvangen en wil niet betalen via AcceptEmail. Kan ik het zelf overmaken?

Ja, dit is mogelijk. U kunt uw factuur voldoen door het verschuldigde bedrag over te schrijven naar rekeningnummer (IBAN) NL13INGB0000008710 t.n.v. Evides N.V. Vermeld bij uw betaling het betalingskenmerk van de AcceptEmail of uw klantnummer.

Hoe worden de kosten voor betalingsverwerking van acceptgirokaarten verrekend?

Wij brengen € 1,00 (excl. 6% btw) in rekening per acceptgirokaart voor betalingsverwerking. Dit verrekenen wij op de jaarlijkse periodeafrekening en kunt u terugzien in de specificatie. U kunt uw periodeafrekening online bekijken en downloaden in Mijn Evides.

Kan ik mijn facturen per post ontvangen?

Ja, wij bieden u de mogelijkheid om uw facturen per post te ontvangen. Wanneer u uw factuur per post ontvangt en per acceptgiro betaalt, zijn hier vanaf 1 juli 2012 kosten aan verbonden. Wij brengen € 1,00 per acceptgiro in rekening (excl. 6% btw) voor betalingsverwerking.

Automatische incasso en AcceptEmail zijn andere betaalmogelijkheden; hierbij heeft u geen bijkomende kosten. Wilt overstappen op een andere betaalwijze? U kunt dit regelen via Mijn Evides.

Wat is vastrecht?

Vastrecht is de vergoeding die we per verbruiksadres berekenen voor het feit dat de woning altijd over drinkwater kan beschikken. De vaste kosten die Evides maakt, vertalen zich in de prijs van vastrecht. Kijk bij tarieven voor meer informatie.

Op de factuur die ik van Evides ontvang wordt geen vastrecht in rekening gebracht. Klopt dit wel?

Nee, want iedereen die klant is bij ons moet vastrecht betalen. Vastrecht is de vergoeding die we berekenen voor het feit dat de woning of het pand altijd over drinkwater kan beschikken, ook als op dat adres geen aparte aansluiting en/of watermeter is geplaatst.

Heeft u geen watermeter, dan betaalt u één tarief waarin zowel het verbruik als het vastrecht is verwerkt. Als u vermoedt dat u een onjuiste factuur heeft ontvangen, neem dan contact op met ons zodat we kunnen controleren of uw gegevens wel correct en volledig in ons systeem staan.

Moet ik in geval van een centrale watermeter wel of geen vastrecht betalen?

Ieder verbruiksadres moet vastrecht betalen, ook als er geen eigen aansluiting of watermeter aanwezig is.

Uw facturen bekijken en betalen

Met een Mijn Evides account kunt u altijd uw facturen inzien en betalen of uw termijnbedrag aanpassen.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.