Langere wachttijd bij 0900-0787

Storing doorgeven

Door de strenge vorst van afgelopen nacht ervaren veel klanten problemen met bevroren leidingen. Het storingsnummer 0900-0787 wordt daarom veel gebeld. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon langer dan u van ons gewend bent. We proberen u zo snel mogelijk te woord te staan.

Heeft u een bevroren leiding? Dan kunt u zelf actie ondernemen.

 

Wat kunt u doen bij een bevroren leiding?

Let op: een bevroren leiding die vervolgens ontdooid, kan waterschade veroorzaken.

 

Stap 1: Sluit het water af door de hoofdkraan dicht te draaien

De hoofdkraan bevindt zich meestal in de meterkast of onder een luik achter de voordeur.

 

Stap 2: Controleer of leidingen bevroren of gescheurd zijn

Check vooral de leidingen op onverwarmde, slecht geïsoleerde plekken. Zie je ergens een scheurtje? Neem voordat je begint met het ontdooien van de leidingen contact op met een loodgieter.

Een bevroren waterleiding ontdooi je door:

  • de verwarming in de ruimte aan te zetten;
  • een raam of luik te openen;
  • een elektrische kachel te plaatsen;
  • de leiding te omwikkelen met een doek die doordrenkt is met warm water;
  • een föhn te gebruiken.

 

Stap 3: Plaats emmers onder de kranen en zet de kranen open

Zet de kranen open en plaats er emmers onder, voor het geval het water bij ontdooien begint te stromen.

 

Stap 4: Open voorzichtig de hoofdkraan

Wanneer de leiding ontdooid is kun je voorzichtig de hoofdkraan openen. Let goed op scheurtjes en lekken. Zijn deze aanwezig? Vang dan het water op, draai de kraan dicht en neem contact op met een loodgieter.


Stap 5: Controleer de volledig ontdooide leiding

Als de leiding volledig is ontdooid, check dan goed of er scheurtjes ontstaan en of er lekkages zijn. Neem maatregelen om bevroren leidingen in de toekomst te voorkomen.

 

Een bevroren watermeter of hoofdkraan?

De watermeter is eigendom van Evides, wij vragen u om zorgvuldig met de meter om te gaan en deze te beschermen tegen vorst. Als de watermeter of hoofdkraan bevriest, kan er geen of weinig drinkwater de binnenleidingen instromen waardoor er niet of nauwelijks uit uw kraan komt. Een bevroren watermeter moet u na bevriezing laten vervangen. Deze werkt na ontdooiing niet meer of is niet meer betrouwbaar.

 

Een bevroren watermeter of hoofdkraan vervangt een Evides-monteur door een nieuwe, zodat het kraanwater weer snel te gebruiken is. De kosten voor vervanging zijn voor de klant.

Eerdere berichten

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.