Hoe kunnen we u helpen?

Contact

Veelgestelde vragen

De meestgestelde vragen

Kan ik mijn verhuizing ook achteraf nog doorgeven?

Ja, dat kan. Als u de meterstand en de datum van de dag van sleuteloverdracht aan ons doorgeeft, dan is dat geen probleem. U kunt uw verhuizing doorgeven op onze verhuispagina.

Moet ik mijn verhuizing doorgeven of doet de woningbouwvereniging dat?

U moet zelf uw water overzetten bij verhuizing. Dit kunt u doen via onze verhuispagina. Als u hierover met uw woningbouwvereniging een andere afspraak gemaakt heeft, dan kunt u die afspraak aanhouden.

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

Dit kunt u eenvoudig en snel regelen via onze verhuispagina.

Wanneer ontvang ik mijn periodeafrekening?

Ongeveer twee maanden na het doorgeven van uw meterstand ontvangt u uw periodeafrekening. Als u op hetzelfde adres blijft wonen, ontvangt u uw periodeafrekening ieder jaar in dezelfde maand. Wanneer u gaat verhuizen kan dit veranderen.

Heeft u al eerder een periodeafrekening van ons ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien in welke maand u de periodeafrekening ontvangt.

Kan ik uitleg krijgen over mijn periodeafrekening?

Op uw periodeafrekening ziet u in één keer hoeveel drinkwater u verbruikt heeft en wat de kosten zijn hiervoor. In de video ziet u hoe de periodeafrekening is samengesteld.

Bekijk de video

Hoe hoog is mijn termijnfactuur?

Het bedrag op uw termijnfactuur is altijd een schatting van hoeveel drinkwater u gaat verbruiken in het komende jaar.

Bent u een bestaande klant?

Dan baseren wij deze schatting op hoeveel drinkwater u in het vorige jaar heeft verbruikt.

Bent u een nieuwe klant?

Dan schatten wij dit in op basis van het aantal personen in uw huishouden of het door u doorgegeven verbruik in m3. Heeft u niets doorgegeven, dan schatten we uw drinkwaterverbruik in op het gemiddelde van 130m3 per jaar.

Wilt u uw termijnbedrag aanpassen? Dat kan gemakkelijk in Mijn Evides.

Nepmails/phishing? Hoe herken ik of een e-mail of brief echt afkomstig is van Evides?

Helaas worden er weleens nep e-mails, brieven of smsjes (phishing) uit naam van Evides verstuurd. Criminelen proberen via phishing aan uw persoonlijke gegevens te komen, of ze vragen om geld over te maken. Persoonlijke informatie op sociale kanalen kan ook waardevol zijn voor criminelen. Deel daarom nooit persoonlijke gegevens (zoals uw adresgegevens of klantnummer) op sociale media. Doe dit altijd via een Direct Message (DM), zodat anderen het niet kunnen zien. Heeft u een e-mail, brief of sms ontvangen en twijfelt u of deze echt van ons afkomstig is? Controleer dan de volgende punten:

  1. Controleer het rekeningnummer
    Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Ons rekeningnummer is IBAN: NL13 INGB 0000 0087 10.
  2. Controleer uw klantnummer
    In al onze communicatie staat uw klantnummer vermeld. Controleer of deze klopt. Dit nummer vindt u altijd bovenin onze brieven en/of e-mails. Ook kunt u het nummer via uw Mijn Evides account opzoeken.
  3. Bekijk uw facturenoverzicht in Mijn Evides
    In Mijn Evides vindt u een overzicht van al uw (openstaande) facturen. Zo kunt u precies zien wat u nog moet betalen.
  4. Controleer de verzender
    Wij verzenden e-mails alleen vanuit de volgende e-mailadressen:
    • noreply@evides.nl
    • noreplymeterkaart@evides.nl
    • nieuwsbrief@evides.nl
    • noreplymeterkaart@mailvan.evides.nl
    • noreply@mailvan.evides.nl

    Een e-mailadres dat eindigt op bijvoorbeeld @hotmail.com is dus niet van Evides. Ook sturen wij nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U kunt dus geen andere e-mailadressen in het 'Aan-veld' van de e-mail zien.

    Onze e-mails zijn niet altijd persoonlijk aan u gericht en kunnen daarom als aanhef beginnen met 'Geachte heer/mevrouw' (zonder achternaam).

    Evides werkt samen met verschillende organisaties. Dat betekent dat u ook van deze organisaties e-mails kunt ontvangen als er bijvoorbeeld een watermeter verwisseld wordt. De e-mailadressen die zij gebruiken zijn:
    • structin@a-hak.nl
    • klantenservice@baasbv.nl
    • aansluitingen@siersgroep.nl
    • aansluitingen.evides@heijmans.nl
    • evides@brinck.nl
    • info@dnwg.nl
    • storingscoordinator@dnwg.nl
  5. Controleer de tekst
    In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Zoals de oproep om een rekening snel te betalen zodat er geen incassobureau bij u langskomt. Wij zullen nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden. Onze sms-berichten kunnen er als volgt uitzien:

    Beste klant, u heeft een achterstand van € [bedrag] bij Evides. Betaal veilig en vertrouwd met iDEAL voor [datum] via ibanaccept.nl/[code]
    (Dit bericht krijgt u alleen na een telefoontje van ons waarin we al zeggen dat er een bedrag openstaat)

    Beste klant, u heeft uw drinkwaterfactuur nog (steeds) niet betaald. Maak [bedrag] over naar NL13 INGB 0000 0087 10 o.v.v. uw klantnummer [klantnummer]. Direct betalen? www.evides.nl/factuur/sms. Mvg, Evides
  6. Controleer de links
    Staan er links in het bericht? Phishing mails vragen u vaak om op een link te klikken die naar een website van de fraudeurs leidt. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst om te zien waar de links naar verwijzen. Tip: U kunt checken of een link veilig is via de website checkjelinkje.nl.

Nepmail gekregen?

Heeft u een nepmail gekregen? Verwijder de e-mail dan direct.

Heeft u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Evides kan u helaas niet helpen om uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem contact met ons op, zodat we zoveel mogelijk op de hoogte zijn van dergelijke meldingen.

Neem contact op

Hoeveel betaal ik voor mijn drinkwater?

Wat u moet betalen hangt af van hoeveel drinkwater u vorig jaar heeft verbruikt.

U betaalt naast het verbruikte drinkwater ook vastrecht en verschillende belastingen zoals BoL (Belasting op leidingwater), BTW en in sommige gemeenten precario. Hoeveel dit is ziet u terug op uw periodeafrekening.

Heeft u al eerder een periodeafrekening ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien hoeveel u betaalt voor uw drinkwater.

Wilt u weten wat uw drinkwater kost? Bekijk hier de drinkwatertarieven.

In hoeveel termijnen kan ik betalen?

Dit hangt af van de betaalmogelijkheid die u heeft gekozen:

  • Automatische incasso: 4 of 10 termijnen
  • AcceptEmail: 4 termijnen
  • Zelf overmaken: 4 termijnen

Betaalmethode aanpassen

Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?
Uw termijnbedrag is een schatting van de hoeveelheid drinkwater die u gaat verbruiken in het komende jaar. In het termijnbedrag worden ook vastrecht en belasting opgenomen. Deze belasting bestaat uit Belasting op Leidingwater (BoL), eventuele precario en tot slot btw.
Waarom geeft Evides een betaalachterstand door aan de gemeente?

Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid.

Daarom maakten de drinkwaterbedrijven (samen met de NVVK, VNG, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars) afspraken om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Deze afspraken staan in het Landelijk Convenant Vroegsignalering en zijn door alle organisaties op 10 november 2020 ondertekend.

Meer informatie over vroegsignalering

Zelf uw gegevens bekijken en wijzigen

Met een Mijn Evides account heeft u inzicht in uw gegevens, kunt u facturen betalen en uw termijnbedrag aanpassen.

Webcare

Geen wachtmuziek? Via ons webcare team krijgt u snel online een antwoord.

Label for icon

Chat

Label for icon
80% kiest hiervoor
Label for icon

Chat is nu offline
Bereikbaar op werkdagen van 08:00 tot 21:00.

Label for icon

WhatsApp

Label for icon
Snel appcontact vanaf mobiel
Label for icon
Bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 21:00.
Label for icon

Social media

Label for icon
Binnen 60 minuten antwoord op werkdagen tussen 08:00 en 21:00

Contact opnemen

Label for icon

Bellen

Label for icon
Houd rekening met wachttijd
Label for icon
De klantenservice is nu gesloten.
Label for icon

E-mail

Label for icon

Binnen 5-10 werkdagen antwoord
WhatsApp, Chat of bellen is sneller.

Label for icon

Postbus

Label for icon
Evides Waterbedrijf

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.