Veelgestelde vragen
Top 5
U ontvangt uw jaarafrekening meestal binnen enkele dagen nadat u uw meterstand heeft doorgegeven, en uiterlijk binnen 4 weken.
Dit kunt u eenvoudig en snel regelen in Mijn Evides.
U kunt gegevens zoals bijvoorbeeld uw telefoonnummer, e-mailadres, rekeningnummer of betaalmethode aanpassen in Mijn Evides.
- Telefonisch via 0900 0787 op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur
- Regel uw zaken gemakkelijk online in Mijn Evides
Helaas worden er weleens nep e-mails, brieven of smsjes (phishing) uit naam van Evides verstuurd. Criminelen proberen via phishing aan uw persoonlijke gegevens te komen, of ze vragen om geld over te maken. Persoonlijke informatie op sociale kanalen kan ook waardevol zijn voor criminelen. Deel daarom nooit persoonlijke gegevens (zoals uw adresgegevens of klantnummer) op sociale media. Doe dit altijd via een Direct Message (DM), zodat anderen het niet kunnen zien. Heeft u een e-mail, brief of sms ontvangen en twijfelt u of deze echt van ons afkomstig is? Controleer dan de volgende punten:
1. Controleer het rekeningnummer
Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Ons rekeningnummer is IBAN: NL13 INGB 0000 0087 10.
2. Controleer uw klantnummer
In al onze communicatie staat uw klantnummer vermeld. Controleer of deze klopt. Dit nummer vindt u altijd bovenin onze brieven en/of e-mails. Ook kunt u het nummer via uw Mijn Evides account opzoeken.
3. Bekijk uw facturenoverzicht in Mijn Evides
In Mijn Evides vindt u een overzicht van al uw (openstaande) rekeningen. Zo kunt u precies zien wat u nog moet betalen.
4. Controleer de verzender
Wij verzenden e-mails alleen vanuit de volgende e-mailadressen:
- noreply@evides.nl
- noreplymeterkaart@evides.nl
- nieuwsbrief@evides.nl
- noreplymeterkaart@mailvan.evides.nl
- noreply@mail.evides.nl
- automatischbetalen@evides.nl
Een e-mailadres dat eindigt op bijvoorbeeld @hotmail.com is dus niet van Evides. Ook sturen wij nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U kunt dus geen andere e-mailadressen in het 'Aan-veld' van de e-mail zien.
Onze e-mails zijn niet altijd persoonlijk aan u gericht en kunnen daarom als aanhef beginnen met 'Geachte heer/mevrouw' (zonder achternaam).
Evides werkt samen met verschillende organisaties. Dat betekent dat u ook van deze organisaties e-mails kunt ontvangen als er bijvoorbeeld een watermeter verwisseld wordt. De e-mailadressen die zij gebruiken zijn:
- structin@a-hak.nl
- klantenservice@baasbv.nl
- watermeterafspraak@bam.com
- aansluitingen@siersgroep.nl
- evides@brinck.nl
- info@dnwg.nl
- storingscoordinator@dnwg.nl
5. Controleer de tekst
In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Zoals de oproep om een rekening snel te betalen zodat er geen incassobureau bij u langskomt. Wij zullen nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden.
6. Controleer de links
Staan er links in het bericht? Phishing mails vragen u vaak om op een link te klikken die naar een website van de fraudeurs leidt. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst om te zien waar de links naar verwijzen. Tip: U kunt checken of een link veilig is via de website checkjelinkje.nl.
7. Controle drinkwaterinstallatie
De aankondiging van een controle van de drinkwaterinstallatie wordt altijd per post verzonden. Deze brieven zijn niet voorzien van een IBAN-nummer of klantnummer. Waar mogelijk zijn de brieven op naam gesteld of gericht aan de bedrijfsleiding. In de brief is het telefoonnummer en e-mailadres van de controleur gegeven zodat u een afspraak voor de controle kan maken.
Meer informatie over de controle vindt u op onze pagina over controle van de drinkwaterinstallaties. Mocht u nog twijfelen over de aankondigingsbrief, neemt u dan contact op met Evides via 0900-0787.
Nepmail gekregen?
Heeft u een nepmail gekregen? Verwijder de e-mail dan direct.
Heeft u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Evides kan u helaas niet helpen om uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem contact met ons op, zodat we zoveel mogelijk op de hoogte zijn van dergelijke meldingen.
Betalen
Helaas worden er weleens nep e-mails, brieven of smsjes (phishing) uit naam van Evides verstuurd. Criminelen proberen via phishing aan uw persoonlijke gegevens te komen, of ze vragen om geld over te maken. Persoonlijke informatie op sociale kanalen kan ook waardevol zijn voor criminelen. Deel daarom nooit persoonlijke gegevens (zoals uw adresgegevens of klantnummer) op sociale media. Doe dit altijd via een Direct Message (DM), zodat anderen het niet kunnen zien. Heeft u een e-mail, brief of sms ontvangen en twijfelt u of deze echt van ons afkomstig is? Controleer dan de volgende punten:
1. Controleer het rekeningnummer
Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Ons rekeningnummer is IBAN: NL13 INGB 0000 0087 10.
2. Controleer uw klantnummer
In al onze communicatie staat uw klantnummer vermeld. Controleer of deze klopt. Dit nummer vindt u altijd bovenin onze brieven en/of e-mails. Ook kunt u het nummer via uw Mijn Evides account opzoeken.
3. Bekijk uw facturenoverzicht in Mijn Evides
In Mijn Evides vindt u een overzicht van al uw (openstaande) rekeningen. Zo kunt u precies zien wat u nog moet betalen.
4. Controleer de verzender
Wij verzenden e-mails alleen vanuit de volgende e-mailadressen:
- noreply@evides.nl
- noreplymeterkaart@evides.nl
- nieuwsbrief@evides.nl
- noreplymeterkaart@mailvan.evides.nl
- noreply@mail.evides.nl
- automatischbetalen@evides.nl
Een e-mailadres dat eindigt op bijvoorbeeld @hotmail.com is dus niet van Evides. Ook sturen wij nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U kunt dus geen andere e-mailadressen in het 'Aan-veld' van de e-mail zien.
Onze e-mails zijn niet altijd persoonlijk aan u gericht en kunnen daarom als aanhef beginnen met 'Geachte heer/mevrouw' (zonder achternaam).
Evides werkt samen met verschillende organisaties. Dat betekent dat u ook van deze organisaties e-mails kunt ontvangen als er bijvoorbeeld een watermeter verwisseld wordt. De e-mailadressen die zij gebruiken zijn:
- structin@a-hak.nl
- klantenservice@baasbv.nl
- watermeterafspraak@bam.com
- aansluitingen@siersgroep.nl
- evides@brinck.nl
- info@dnwg.nl
- storingscoordinator@dnwg.nl
5. Controleer de tekst
In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Zoals de oproep om een rekening snel te betalen zodat er geen incassobureau bij u langskomt. Wij zullen nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden.
6. Controleer de links
Staan er links in het bericht? Phishing mails vragen u vaak om op een link te klikken die naar een website van de fraudeurs leidt. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst om te zien waar de links naar verwijzen. Tip: U kunt checken of een link veilig is via de website checkjelinkje.nl.
7. Controle drinkwaterinstallatie
De aankondiging van een controle van de drinkwaterinstallatie wordt altijd per post verzonden. Deze brieven zijn niet voorzien van een IBAN-nummer of klantnummer. Waar mogelijk zijn de brieven op naam gesteld of gericht aan de bedrijfsleiding. In de brief is het telefoonnummer en e-mailadres van de controleur gegeven zodat u een afspraak voor de controle kan maken.
Meer informatie over de controle vindt u op onze pagina over controle van de drinkwaterinstallaties. Mocht u nog twijfelen over de aankondigingsbrief, neemt u dan contact op met Evides via 0900-0787.
Nepmail gekregen?
Heeft u een nepmail gekregen? Verwijder de e-mail dan direct.
Heeft u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Evides kan u helaas niet helpen om uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem contact met ons op, zodat we zoveel mogelijk op de hoogte zijn van dergelijke meldingen.
Wat u moet betalen hangt af van hoeveel drinkwater u vorig jaar heeft verbruikt.
U betaalt naast het verbruikte drinkwater ook vastrecht en verschillende belastingen zoals BoL (Belasting op leidingwater) en btw. Hoeveel dit is ziet u terug op uw jaarafrekening.
Heeft u al eerder een jaarafrekening ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien hoeveel u betaalt voor uw drinkwater. Wilt u weten wat uw drinkwater kost? Bekijk hieronder de drinkwatertarieven.
Bij Evides betaalt altijd u in 12 termijnen.
Uw termijnbedrag is een schatting van de hoeveelheid drinkwater die u gaat verbruiken in het komende jaar. In het termijnbedrag worden ook vastrecht en belasting opgenomen. Deze belasting bestaat uit Belasting op Leidingwater (BoL) en tot slot btw.
Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid.
Daarom maakten de drinkwaterbedrijven (samen met de NVVK, VNG, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars) afspraken om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Deze afspraken staan in het Landelijk Convenant Vroegsignalering en zijn door alle organisaties op 10 november 2020 ondertekend.
Mijn facturen
U ontvangt uw jaarafrekening meestal binnen enkele dagen nadat u uw meterstand heeft doorgegeven, en uiterlijk binnen 4 weken.
Op uw jaarafrekening ziet u in één keer hoeveel drinkwater u verbruikt heeft en wat de kosten zijn hiervoor. In de video ziet u hoe de jaarafrekening is samengesteld.
Het termijnbedrag is altijd een schatting van hoeveel drinkwater u gaat verbruiken in het komende jaar.
Als u al klant bij ons bent, kijken we naar hoeveel water u vorig jaar heeft verbruikt en maken dan een schatting. Als u een nieuwe klant bent, schatten we het waterverbruik in op het aantal personen in uw huishouden of het door u doorgegeven verbruik in m3. Heeft u niets doorgegeven? Dan schatten we uw drinkwaterverbruik in op het gemiddelde van 130m3 per jaar.
Wilt u uw termijnbedrag aanpassen? Dat kan gemakkelijk in Mijn Evides.
Verhuizen
Ja, dat kan. Als u de meterstand en de datum van de dag waarop u de sleutels heeft ingeleverd aan ons doorgeeft, dan is dat geen probleem. U kunt uw verhuizing doorgeven op onze verhuispagina.
U moet zelf uw water overzetten bij verhuizing. Dit kunt u doen via onze verhuispagina. Als u hierover met uw woningbouwvereniging een andere afspraak gemaakt heeft, dan kunt u die afspraak aanhouden.
Dit kunt u eenvoudig en snel regelen in Mijn Evides.
Onze klanten stellen ook vragen over
Natuur en bronnen
Rivieren, grond en duinen zijn onze bron. Bescherming ervan is belangrijk voor het leveren van betrouwbaar drinkwater. Nu en in de toekomst.