Poetst u uw tanden onder de douche?
Evides onderzocht het waterbewustzijn van onze klanten
Eerder dit jaar deden we bij Evides een onderzoek naar het waterbewustzijn onder onze klanten. We vroegen ons af hoe bewust klanten zijn van hun eigen drinkwaterverbruik, en of ze bereid zijn om hun gedrag aan te passen. Wat blijkt? Tweederde van onze klanten denkt al na over hun watergebruik.

Dit vonden onze klanten
We vroegen onze klanten: “hoe waterbewust vindt u uzelf?” Gemiddeld gaven ze zichzelf een 7,5 op een schaal van 1 tot 10. Maar wat doen deze klanten dan om bewuster met water om te gaan? Een groot gedeelte van de ondervraagden gaf bijvoorbeeld aan dat ze de kleine knop gebruiken om de wc door te spoelen. Ook gaven veel van onze klanten aan dat ze korter of minder zijn gaan douchen.
Korter douchen of slimmer douchen?
Uit het onderzoek blijkt dat er duidelijke verschillen zijn in het douchegedrag tussen de oudere en jongere doelgroepen. Jongeren houden meer van lang douchen dan ouderen en gebruiken de douchebeurt om ook andere dingen te doen, zoals bijvoorbeeld scheren. Veel klanten draaien de kraan dicht tijdens het tandenpoetsen, maar ruim een kwart poetst hun tanden gewoon onder de douche. Is dat een bewuste keuze om water te besparen? Dat weten we niet. Vragen zoals deze leggen we later nog voor aan ons klantpanel.
Uw verbruik vergelijken
Uit het onderzoek blijkt dat klanten openstaan voor tips en benieuwd zijn naar hoeveel ze verbruiken in vergelijking met anderen. Dit laatste kunt u nu al nagaan in onze waterverbruikstool, waarbij u uw jaarverbruik kan vergelijken met andere huishoudens in Nederland.
Waarom een onderzoek naar waterbewustzijn?
Evides doet mee aan het Nationaal Plan van Aanpak Drinkwaterbesparing. We zijn samen met 9 andere drinkwaterbedrijven verantwoordelijk om per 2035, het drinkwaterverbruik per persoon te verminderen naar 100 liter per dag. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe waterbewust onze klanten zijn. We delen graag met onze klanten wat er allemaal voor nodig is om elke dag betrouwbaar en schoon drinkwater te leveren. Want drinkwater is weliswaar niet duur, maar wel kostbaar. Dat is de boodschap die we willen overbrengen aan onze klanten: het verspillen van drinkwater is altijd zonde.