Veelgestelde vragen over meterstand doorgeven
Meterstand doorgeven uitgelegd
- Lees uw watermeter af (zonder de cijfers achter de komma).
- Vul online uw opnamekenmerk en meterstand in.
Gebruikt u een mobiele telefoon? Maak een foto van de de watermeter of upload een bestaande foto.
Lukt het niet om uw meterstanden online door te geven? Bel 0800 6162 (gratis) en houd uw registratienummer bij de hand.
Meestal vindt u de watermeter in de kelder, meterkast of kruipruimte. Woont u in een appartement of een flat? Dan kan de watermeter ook in een centrale ruimte zitten.
Soms zit de watermeter op een plek waar het erg donker is of u zelf niet goed bij kunt. Dat maakt het doorgeven van de meterstand lastiger. Lukt het niet alleen? Dan kunt u iemand vragen om te helpen of één van deze tips volgen:
- Gebruik de zaklamp van uw telefoon om een foto van uw watermeter te maken.
- Pas de maand van de oproep aan, als er op dat moment bijvoorbeeld altijd water in uw kruipruimte staat.
Geef alleen de zwarte cijfers op de watermeter door die vóór de komma staan. De rode cijfers achter de komma hoeft u niet door te geven.

De meterstand van uw oude woning hebben wij nodig om een eindafrekening te maken. Zo voorkomt u dat u onverwachts moet bijbetalen. Geef ook de meterstand van uw nieuwe woning zodra u de sleutel ontvangt.
Nog meer vragen over meterstand doorgeven
Zes weken voor uw jaarafrekening ontvangt u van ons een brief of e-mail met de vraag om de watermeterstand op te nemen en aan ons door te geven.
Huishoudens hebben nu een gewone (analoge) watermeter, die u alleen zelf kunt aflezen. Wij kunnen dat niet op afstand doen en er komt geen monteur langs. Daarom vragen we u één keer per jaar om de meterstand door te geven. Deze oproep krijgt u via een e-mail of een brief.
U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van uw meterstand. Als u de meterstand niet doorgeeft, dan schatten wij uw verbruik in. Ook bij het berekenen van uw maandelijkse termijnbedrag. Het gevolg kan zijn dat u elke maand te veel betaalt of later een bedrag moet bijbetalen. Door uw meterstand op tijd door te geven, voorkomt u verrassingen op de rekening.
Nee, huishoudens hebben (nog) geen slimme watermeters. Evides plaatst alleen gewone watermeters bij huishoudens. Wanneer dat in de toekomst verandert, dan vindt u daar meer informatie over op deze website. Om ons goed voor te bereiden op de toekomst, testen we alvast met slimme meters bij een aantal zakelijke klanten.
Ja, dat kan. Het liefst ontvangen wij uw meterstand na onze oproep, zodat wij uw jaarrekening kunnen maken. Krijgt u de oproep elk jaar op het moment dat u niet aanwezig bent? Bijvoorbeeld in de vakantie-
periode? Dan kunt u een andere maand kiezen. Dit regelt u gemakkelijk via Mijn Evides.
Let op: dit geldt alleen als u deze oproep van ons heeft gekregen.
Als u lang geen meterstand heeft doorgegeven, vragen wij u dit via WhatsApp te doen. Ook vragen wij u dit op een ander moment dan u gewend bent. Normaal krijgt u van ons een code (het opnamekenmerk) waarmee wij uw meterstand verwerken. Via WhatsApp is dit niet nodig. Zo kunnen wij uw meterstand alsnog verwerken en een extra rekening maken.
Geef uw meterstand online door of bel gratis 0800 6162 om uw meterstand aan ons door te geven.
Heeft u uw meterstand al doorgegeven? Dan hoeft u niets te doen.
Met uw meterstand bepalen wij uw waterverbruik en termijnbedrag. Daarom is het belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. Zo voorkomt u dat wij uw meterstand moeten schatten en uw factuur misschien te hoog is.
Excuus voor het ongemak. Neem contact met ons op zodat wij dit voor u kunnen oplossen.