De stappen uit situatie A gelden wanneer u al eerder een betalingsachterstand of probleem met de automatische incasso heeft gehad.
Als u de factuur niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een herinnering. Als u deze meteen betaalt dan is er niets aan de hand en brengen we geen extra kosten in rekening.
Als u de herinnering niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een eerste aanmaning. De extra kosten hiervan zijn € 10,-.
Als u de eerste aanmaning niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een tweede aanmaning. Hierin staan ook de vervolgstappen als u niet betaalt. De tweede aanmaning kunt u zelf betalen via internetbankieren of door de QR-code in de brief te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag veilig kunt betalen.
Persoonlijk contact is belangrijk in ons sociaal incasso beleid. We nemen persoonlijk contact met u op door u te bellen of bij u langs te komen. In de meeste gevallen komen we samen tot een oplossing voor uw betalingsachterstand. De kosten voor het persoonlijk contact bedragen € 22,50.
We geven de gemeentes en GGD's in ons werkgebied aan dat we wellicht het water moeten afsluiten ( vroegsignalering). Als de gemeente of GGD vindt dat het afsluiten van uw wateraansluiting niet wenselijk is, geven wij uitstel. In deze periode heeft de gemeente of de GGD de tijd om samen met u een oplossing voor uw situatie te vinden.
We dragen we uw betalingsachterstand over aan incassobureau Flanderijn. Zij nemen vervolgens contact op om samen met u een passende oplossing voor de betalingsachterstand te vinden.
Soms bezoeken we u nogmaals om ervoor te zorgen dat we u niet hoeven af te sluiten. We willen samen met u zoeken naar een oplossing. De kosten voor het afsluiten bedragen € 205,-.
Als wij na deze stappen nog geen betaling van u ontvangen of een betalingsregeling hebben afgesproken, dan moeten wij uw betalingsachterstand overdragen aan deurwaarder Syncasso. De kosten bij de deurwaarder lopen al snel op tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen of een regeling af te spreken zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden.
We proberen een laatste keer samen met u een betalingsregeling of –afspraak te maken. Als dit niet lukt moeten wij helaas uw water afsluiten. Hiervoor komt de deurwaarder bij u op bezoek na een besluit van de rechter. In dat geval wordt de hulp van de politie ingeroepen. De kosten worden hierdoor nog hoger.
Evides werkt samen met twee incassopartners: Flanderijn en Syncasso.
Als klanten een betalingsachterstand bij ons hebben, dan proberen we altijd naar een oplossing te zoeken. Lukt dat niet, dan neemt Flanderijn na de tweede aanmaning contact op met klanten met een betalingsachterstand. Ook zij proberen samen met de klant afspraken te maken. Lukt dat nog steeds niet, dan neemt Syncasso het over en betrekken ze een rechter bij het proces. De kosten kunnen dan snel oplopen tot minimaal € 300,-.
Voor een vrijblijvend gesprek met een specialist betaalproblemen kunt u contact met ons opnemen. We werken hiervoor samen met wijkteams. In zo’n gesprek kijken we samen met u wat een goede en blijvende oplossing voor uw situatie is.
Het kan zijn dat u door een Evides medewerker met een 06 nummer gebeld bent. Als u het niet vertrouwt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice om het telefoonnummer te controleren.
Dat kan kloppen. Heeft u na onze tweede aanmaning of het persoonlijk contact met Evides nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt? Dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan incassobureau Flanderijn. Zij nemen vervolgens contact op om samen met u een passende oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Dat kan kloppen. Heeft u nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt met incassobureau Flanderijn dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan deurwaarder Syncasso. De kosten bij de deurwaarder stijgen al snel tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen of een regeling af te spreken zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Dat kan kloppen. De tweede aanmaning kunt u zelf via internetbankieren overmaken of door de QR-code in de brief te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag veilig kunt betalen.
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Met cookies verbeteren wij uw ervaring op onze website. U kunt per categorie uw keuze voor het gebruik van cookies instellen. Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.