Vindt uw antwoord op alle vragen over facturen.
Op uw periodeafrekening ziet u in één keer hoeveel drinkwater u verbruikt heeft en wat de kosten zijn hiervoor. In de video ziet u hoe de periodeafrekening is samengesteld.
Een eindafrekening krijgt u als u een woning afmeldt. Bijvoorbeeld als u gaat verhuizen.
Op de eindafrekening verrekenen wij alle kosten voor uw drinkwaterverbruik. U ziet in één keer hoeveel drinkwater u heeft verbruikt tot de datum van uw sleuteloverdracht.
Vastrecht is een vast bedrag voor onder anderen het onderhoud van de waterleidingen en de administratie en staat los van de hoeveelheid water die u als klant verbruikt.
Belasting op Leidingwater (BoL) is een door de overheid opgelegde milieubelasting voor drinkwater. U betaalt de belasting tot 300 m3 drinkwater.
Bent u een particuliere of klein zakelijke klant (met een verbruik van minder dan 10.000 m3 per jaar)?
Bent u een grootzakelijke klant (met een verbruik van meer dan 10.000 m3 per jaar)?
Warm watertoeslag is de toeslag die verbruikers betalen die een eigen watermeter hebben voor het koud waterverbruik en die voor warm water gebruik maken van een gemeenschappelijke voorziening in het wooncomplex. Dit warme water komt namelijk niet langs de eigen watermeter en wordt dus niet meegeteld in het totale waterverbruik.
Bij woningen die geen eigen meter hebben (onbemeterde woningen) in datzelfde complex is sprake van een onbemeterd tarief, dat zowel uit het verbruikte koude als warme water bestaat.
Het totale verbruik van warm water is 25%. Daarom berekenen we op het koud waterverbruik, dat wordt geregistreerd door middel van de individuele watermeter, een toeslag van € 0,30 per verbruikte kubieke meter voor het warme water dat niet langs deze individuele meter komt.
Deze toeslag is slechts in uitzonderingssituaties van toepassing. Als de toeslag wordt berekend informeren we u hierover altijd.
Ongeveer twee maanden na het doorgeven van uw meterstand. Als u op hetzelfde adres blijft wonen, ontvangt u uw periodeafrekening ieder jaar in dezelfde maand. Als u verhuist, kan dit veranderen.
Heeft u al eerder een periodeafrekening van ons ontvangen? Door in te loggen op Mijn Evides ziet u in welke maand u de periodeafrekening ontvangt.
Het termijnbedrag is altijd een schatting van hoeveel drinkwater u gaat verbruiken in het komende jaar.
Als u een bestaande klant bent, kijken we naar hoeveel water u vorig jaar heeft verbruikt en maken dan een schatting. Als u een nieuwe klant bent, schatten we het waterverbruik in op het aantal personen in uw huishouden of het door u doorgegeven verbruik in m3. Heeft u niets doorgegeven? Dan schatten we uw drinkwaterverbruik in op het gemiddelde van 130m3 per jaar.
Wilt u uw termijnbedrag aanpassen? Dat kan gemakkelijk in Mijn Evides.
Door in te loggen op Mijn Evides kunt al uw rekeningen zien. Als u via een automatische incasso betaalt, ziet u alleen een overzicht van de termijnbedragen. Betaalt u via 'zelf overmaken'? Dan ziet u ook de openstaande rekeningen.
Betaalt u via automatische incasso in 10 termijnen? Dan wordt er geen termijnbedrag afgeschreven in de laatste twee maanden voor u de periodeafrekening ontvangt. In deze twee maanden maken wij de periodeafrekening op met de door u doorgegeven meterstand.
Ziet u buiten deze periode geen afschrijvingen, neem dan contact met ons op. We controleren of uw gegevens wel goed en volledig in ons bestand staan.
Het is mogelijk om uw rekeningen (vier keer per jaar) per post te ontvangen. De kosten hiervoor zijn € 1,84 (incl. 9% btw) per rekening. De rekening kunt u dan zelf via internetbankieren overmaken of door de QR-code in de rekening te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag kunt betalen.
Als u liever niet voor de papieren rekeningen wilt betalen, kunt u aangeven dat u de rekening gratis per e-mail wilt ontvangen. U kunt uw contactgegevens wijzigen in Mijn Evides.
Iedereen met een drinkwateraansluiting moet vastrecht betalen. Als u geen (centrale) watermeter heeft staat het vastrecht niet apart vermeld op de factuur, maar wordt het meegenomen in het ongemeten drinkwatertarief.
Op uw eindafrekening of periodeafrekening staat dat u geld terugkrijgt van Evides. Om het bedrag aan u over te maken hebben wij het juiste rekeningnummer nodig. In Mijn Evides kunt u uw rekeningnummer controleren en aanpassen.
Heeft u uw woning bij ons afgemeld? Dan kan het dat uw afmelding en onze verwerking hiervan elkaar hebben gekruist. U ontvangt binnen 6 tot 8 weken een eindafrekening.
Heeft u uw woning nog niet afgemeld? Dan heeft u nog geen eindafrekening van ons gekregen. U kunt in Mijn Evides uw woning afmelden.
Let op: het is belangrijk dat u alle facturen heeft betaald. Als u meer of minder drinkwater heeft verbruikt verrekenen wij het verschil op uw eindfactuur.
In Mijn Evides kunt u uw termijnbedrag verlagen. Staat uw (vorige) woning leeg, neem dan contact met ons op om uw termijnbedrag te verlagen. Wij verlagen uw termijnbedrag naar een minimaal bedrag. Daarmee bespaart u op uw maandelijkse vaste lasten.
Let op: gaat u (weer) drinkwater gaat verbruiken in deze woning? Verhoog dan uw termijnbedrag in Mijn Evides.
Met een Mijn Evides account kunt u altijd uw facturen inzien en betalen of uw termijnbedrag aanpassen.
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Met cookies verbeteren wij uw ervaring op onze website. U kunt per categorie uw keuze voor het gebruik van cookies instellen. Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.