Veelgestelde vragen over storingen

Er komt bruin water uit mijn kraan, wat nu?

Bruin water ziet er minder fris uit en smaakt anders, maar het is niet erg als u het drinkt. De kleur komt door ijzer- en mogelijk ook mangaandeeltjes uit de leidingen. Deze mineralen zitten in kleinere hoeveelheden ook in helder kraanwater en zijn niet schadelijk voor de gezondheid. Ze kunnen zich afzetten tegen de leidingen, blijven liggen en  loskomen als de stroomrichting of snelheid van het water plotseling verandert. In grotere hoeveelheden zijn de deeltjes te zien en geven ze het water een bruine kleur.

Waarom heb ik tijdelijk bruin water?
De stroomrichting of -snelheid verandert bij werkzaamheden of grote schommelingen in het waterverbruik in uw buurt. Dit laatste kan bijvoorbeeld voorkomen bij een grote lekkage of als er veel bluswater is gebruikt bij het bestrijden van een brand. Meestal is de situatie binnen enkele uren hersteld. Bij geplande grootschalige werkzaamheden aan het waterleidingnet informeren we u over de kans op bruin water en wat dit voor u betekent. Dit kan via bijvoorbeeld een advertentie in het huis-aan-huisblad en een kaartje in uw brievenbus.

Hoe ga ik om met bruin water?
Meestal is de situatie binnen enkele uren hersteld. Tot die tijd kunt het kraanwater gebruiken zoals normaal, behalve adviseren wij om op te letten met wassen. Draai geen (witte) was, om eventuele vlekken in uw textiel te voorkomen. Laat eerst de kraan flink stromen, totdat het water helder is. Bij geplande, aangekondigde werkzaamheden met een kans op bruin water, kunt u beter buiten de werktijden wassen.

Laat de kraan een paar minuten goed doorlopen als u helder water wilt. Bij geplande, aangekondigde werkzaamheden kunt u buiten de werktijden een kan of en fles vullen en deze in de koelkast zetten, zodat u genoeg helder drinkwater op voorraad heeft.

Waarom is het niet schadelijk als ik het bruine water drink?
De bruine kleur wordt veroorzaakt door deeltjes die bestaan uit de mineralen, ijzer en mogelijk ook mangaan. Deze mineralen zitten ook in lagere concentraties in helder drinkwater. Mogelijk smaakt het water wel minder lekker. Komt er bij u bruin water uit de kraan en u wilt een glaasje water drinken, wacht dan even en spoel de kraan na verloop van tijd enkele minuten goed door tot het water weer helder van kleur is. Bij werkzaamheden kan de bruine kleur tijdelijk langer aanhouden.

Waarom kan ik mijn wasgoed beter niet met bruin water wassen?
Om eventuele vlekken in uw textiel te voorkomen. Als u textiel met de hand wilt wassen, raden we u aan om eerst flink de kraan door te laten stromen, totdat het water helder is. Bij geplande werkzaamheden heeft u tijdens de aangekondigde werktijden de meeste kans op bruin water. Zet in dat geval de wasmachine buiten deze tijden aan en controleer vooraf of het water helder van kleur is.

Ik heb vlekken in mijn wasgoed gekregen. Hoe krijg ik die eruit?
Mochten er toch vlekken in het wasgoed zijn gekomen, houdt u het dan goed nat en was het opnieuw in helder water of met een voorwasmiddel. Oppervlakkige vlekken kunt u verwijderen door ze in te wrijven met een schijfje citroen. Levert dit niet het gewenste resultaat, gebruik dan een vlekkenstift voor roestvlekken en was opnieuw. Lees altijd vooraf de (was)instructie. Ook stomerijen beschikken over effectieve vlekkenverwijderaars.

Waarom komt er geen water uit mijn kraan?

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Bijvoorbeeld werkzaamheden aan het leidingnet bij u in de buurt, een meterverwisseling of de hoofdkraan die dicht staat.

Uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn, zoals een waterstoring. Kijk hiervoor op het actuele storingsoverzicht. Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0900 0787 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).

Wat moet ik doen bij een storing?

Kijk op waterstoring.nl of de storing bij ons bekend is. Mogelijk zijn we al aan de slag om u zo snel mogelijk weer voor water te voorzien. Via waterstoring.nl wordt u op de hoogte gehouden. Staat uw storing er niet bij? Geef deze dan direct door via 0900 0787, voor storingen 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

De druk blijft laag na een storing. Wat nu?

Woont u in hoogbouw? Mogelijk is dan de hydrofoor uitgevallen. De hydrofoor is een apparaat dat ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Is er na een storing geen drinkwater in uw flat of hoger gelegen appartement? Dan kunt u aan de beheerder vragen of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.

Wanneer dit niet het geval is en uw waterdruk laag blijft, bel dan onze storingsdienst op 0900 0787 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week). 

Wat veroorzaakt lage waterdruk en wat kan ik er aan doen?

U merkt dat de druk laag is doordat het water met minder kracht uit de kranen komt. Het duurt dan langer voor een emmer of teil vol is. Onder de douche en bij het gebruik van een sproeier merkt u dat het water er minder krachtig uit komt.

Wat is de oorzaak?
Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te spoelen. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is. Ook mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: Op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan op een gemiddelde winterdag. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

Woont u in hoogbouw?
Als er een verstoring is geweest in de drinkwaterlevering waarbij de waterdruk is weggevallen, dan slaat de hydrofoor in een flatgebouw of appartementencomplex af. De hydrofoor is een apparaat, ofwel persinstallatie, die ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Vraag uw beheerder of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.

Wat is de oorzaak van een lekkage?

Monteurs zijn dagelijks bezig met het onderhoud en beheer van het net. Helaas kunnen alsnog lekkages ontstaan. Daarom staan onze medewerkers 24 uur per dag klaar om eventuele problemen snel op te lossen en overlast te beperken.

Lekkages aan waterleidingen kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, lees meer over de mogelijke oorzaken van een lekkage.

Ik heb een kookadvies gekregen. Waarom?

De meeste kookadviezen worden uit voorzorg gegeven. Wanneer bij werkzaamheden een leiding open is geweest, willen we eerst weten of het water wel aan alle eisen voldoet. We laten daarom eerst monsters analyseren. Tot we zeker weten dat het drinkwater aan alle eisen voldoet, geven wij eerst een kookadvies af. Dit betekent dat u het kraanwater drie minuten moet koken voor consumptie. Lees meer bij kookadviezen.

Ik woon in hoogbouw en heb geen drinkwater op dit moment?

Als er een verstoring is geweest in de drinkwaterlevering waarbij de waterdruk is weggevallen, dan slaat de hydrofoor af. De hydrofoor is een apparaat dat ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Is er na een storing geen drinkwater in uw flat of hoger gelegen appartement? Dan kunt u aan de beheerder vragen of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.

Wanneer betaal ik voor het herstellen van storingen?

Als de meter defect is, zorgen wij voor vervanging. Is dit defect echter het gevolg van onzorgvuldige behandeling of nalatigheid, dan zijn de vervangingskosten voor uw rekening. Bescherm uw watermeter daarom tegen tocht en vorst. De kosten van gebreken aan de binneninstallatie en de daaruit voortvloeiende reparaties zijn voor rekening van de eigenaar van de woning.

Wat te doen bij storingen in mijn binneninstallatie?

Voor storingen in uw binneninstallatie adviseren we u een installateur of uw woningbouwvereniging in te schakelen.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.