Evides heeft eind 2021 een beperkt aantal slimme watermeters uitgerold. Een beperkt aantal groot zakelijke klanten heeft een slimme watermeter. Vanaf 2022 krijgen wij de meterstanden hiervan automatisch door. U hoeft deze dan niet meer zelf door te geven.
Een slimme watermeter geeft via een beveiligd netwerk meterstanden door. De watermeter registreert alle uurstanden van die dag en geeft deze 1x per dag aan ons door.
Een slimme watermeter zorgt ervoor dat u niet meer jaarlijks fysiek de watermeterstand hoeft op te nemen om de jaarnota te ontvangen. Hiermee bent u verzekerd van een jaarnota op basis van werkelijke standen en zijn geschatte standen verleden tijd. Op termijn kunt u via een klantportaal ook inzage krijgen in uw verbruik.
De slimme watermeter is ongeveer even groot als uw huidige watermeter. Deze watermeter geeft per m3 het verbruik aan. Op het display van de watermeter kunt u onder andere de meterstand aflezen. U herkent de slimme watermeter verder aan de gele afdekplaat.
Ja, uw organisatie kan een slimme watermeter weigeren. Dit betekent wel dat u als organisatie 1x per jaar fysiek de meterstand moet blijven opnemen en aan ons doorgeven. Dit doet u tijdens de jaarlijkse meterstandopnameperiode. De meterstandopnameperiodes voor uw watermeter(s) verschillen per adres. Wanneer u geen slimme watermeter heeft, informeren wij u zodra u de meterstand moet doorgeven.
Nee, het is niet verplicht om een slimme watermeter te hebben. Ook zijn wij niet verplicht om alle reguliere watermeters te vervangen voor slimme watermeters. Wanneer uw locatie(s) in aanmerking komen voor een slimme watermeter, informeren wij u hierover. Indien u geen gebruik wenst te maken van een slimme watermeter, dan zetten wij deze bij een andere klant in. Verandert u op termijn van gedachten, dan kunt u ons dit laten weten. Dat betekent echter niet dat we meteen een slimme watermeter kunnen plaatsen.
Wanneer wij een slimme watermeter plaatsen, ontvangt u hier vooraf een apart bericht over. De watermeterwissel van een slimme watermeter is vergelijkbaar met de watermeterwissel van een gewone watermeter. Komt de voorgestelde datum niet uit? Neem dan contact op met de aannemer die de wissel uitvoert. De contactgegevens vindt u in de brief die wij u sturen.
U kunt helaas nog niet zelf een slimme watermeter aanvragen. Evides bepaalt of en wanneer een locatie in aanmerking komt voor een slimme watermeter. Als één van uw locaties in aanmerking komt voor een slimme watermeter, informeren wij u hier vooraf over.
U kunt nog niet zelf een slimme watermeter aanvragen. Indien een locatie in aanmerking komt voor een slimme watermeter, dan neemt onze (onder)aannemer contact van tevoren contact met u op om een afspraak te maken. De meterwisseling verloopt zoals u van ons gewend bent. Zorg dat er iemand aanwezig is tijdens de afspraak en dat de ruimte waar de watermeter zich bevindt goed bereikbaar is.
Het kan zijn dat er nu maar een deel van uw watermeters wordt vervangen. Helaas is het nog niet duidelijk of en wanneer we uw overige watermeters vervangen. Aan de hand van deze eerste uitrol bepalen we welke watermeters we daarna vervangen en wanneer. Dit is uitsluitend ter beoordeling van Evides op basis van het type aansluiting en/of ligging van deze aansluiting. Als dit locaties van uw organisatie zijn, neemt de relatiemanager op dat moment contact met u op.
Als u van ons een slimme watermeter krijgt aangeboden, hoeft u hier niet voor te betalen. Wel blijft u, net als nu, betalen voor het waterverbruik, de vastrechtkosten en de wettelijke belastingen.
Op dit moment biedt Evides de slimme watermeter gratis aan aan geselecteerde klanten. Het is mogelijk dat Evides in de toekomst een bijdrage zal vragen voor het installeren van een slimme meter, of voor het gebruiken van extra diensten.
De watermeter registreert elk uur de watermeterstand. Eén keer per dag worden deze meterstanden verzonden naar een platform via een draadloos netwerk.
U kunt, net als bij een gewone watermeter, de meterstand aflezen op het display van de slimme watermeter.
Alleen Evides kan de meterstanden en verbruiken uitlezen op afstand. Mogelijk bieden wij in de toekomst inzage via een klantportaal. Wij informeren u zodra wij deze mogelijkheid bieden.
Onze watermeters moeten voldoen aan strenge eisen: ze moeten veilig zijn en de meterstanden goed meten. Daarom testen we een watermeter altijd uitgebreid voordat we deze plaatsen. Als de watermeters geïnstalleerd zijn, doen wij steekproeven om ervoor te zorgen dat de watermeters goed blijven werken.
De slimme watermeter dient momenteel voor het op afstand uitlezen van de meterstanden/verbruiken voor uw jaarnota. Het is nog niet mogelijk om via een klantportaal de meterstanden/verbruiken inzien. Op termijn wil Evides via een klantportaal inzage in verbruiken bieden.
Als de meter een paar dagen niet heeft gelopen, maken wij een schatting van het verbruik. Dit doen we aan de hand van beschikbare gegevens zoals je historisch verbruik.
Als er op het display niets af te lezen valt, kan het zijn dat de watermeter defect is geraakt. Neem in dat geval contact op met de klantenservice. Zij sturen een monteur langs om indien nodig de watermeter te vervangen door een nieuwe slimme watermeter.
De getallen op uw watermeter tonen de meterstand in m3. Staat er bijvoorbeeld 350,890, dan betekent dat dat u sinds deze watermeter is geïnstalleerd, 350,890 m3 water heeft verbruikt.
Een slimme watermeter vormt geen gevaar voor uw gezondheid. De slimme watermeter communiceert via het netwerk LoraWan en WM-Bus, waarbij in beperkte mate elektromagnetische straling afgegeven wordt. De straling van de slimme watermeter blijft echter ruim binnen de daartoe geldende richtlijnen.
Heeft u nog een andere vraag over slimme meters, neem dan contact met ons op via relatiemanagement@evides.nl. Wij helpen u graag verder.
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Met cookies verbeteren wij uw ervaring op onze website. U kunt per categorie uw keuze voor het gebruik van cookies instellen. Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.