Veelgestelde vragen over watermeter en aansluiting

Watermeter
Waarom vervangt Evides mijn watermeter?

Na een bepaalde periode is een watermeter aan vervanging toe zodat we een goede registratie van uw waterverbruik kunnen blijven garanderen. Het verbruik dat uw watermeter registreert, brengen wij bij u in rekening. Is uw watermeter aan vervanging toe, dan ontvangt u hierover een brief.


Het is belangrijk dat wij op die dag dat wij uw watermeter komen verwisselen, toegang krijgen tot uw woning of bedrijfspand. De monteur van Evides kan zich legitimeren en is te herkennen aan zijn bedrijfskleding. Een meterwisseling duurt ongeveer een kwartier. Wanneer u op de ingeplande datum niet kunt, dan vragen wij u dit tijdig te melden en een nieuwe afspraak te maken. Als wij onze werkzaamheden niet op de afgesproken datum en tijdstip kunnen uitvoeren, brengen wij hiervoor kosten in rekening.  

Hebben alle woningen een eigen watermeter?

Ruim 99% van alle woningen in het voorzieningsgebied van Evides zijn voorzien van een eigen watermeter. Indien u nog geen watermeter heeft, kunt u deze aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.

Ik heb druppels op de watermeter of waterleidingen. Hoe komt dat?

Dit kan een lekkage betekenen, maar vaak gaat het om condens. U kunt dit eenvoudig zelf controleren. Dit doet u door eerst de watermeter of -leidingen goed te drogen met een doek. Duurt het enkele minuten voordat de druppels weer terug zijn, dan is het condens. Dit kan in het najaar en winter ontstaan door het temperatuurverschil tussen het koude water in de leiding en de vaak warmere omgeving. U kunt de watermeter en -leidingen isoleren met een wollen deken of noppenfolie om condens te voorkomen.


Zijn er direct nieuwe druppels te zien, dan heeft u lekkage. De waterleidingen in uw huis zijn het eigendom van de woningeigenaar. Dit kan uzelf zijn, de verhuurder of woningbouwvereniging. De woningeigenaar is daarom ook voor verantwoordelijk voor de kwaliteit van de binnenleidingen en bijbehorende toestellen zoals een boiler of geiser. Bij problemen of lekkages hieraan, kunt u contact opnemen met uw installateur. Als u de woning huurt, kunt u contact opnemen met uw verhuurder.


De watermeter is eigendom van Evides, wij vragen u er zorgvuldig mee om te gaan en deze te beschermen tegen vorst. Als u hieraan lekkage heeft dan kunt u contact met ons opnemen. Onze monteur komt dan de watermeter repareren of vervangen. Is de watermeter of hoofdkraan bevroren dat vervangt een Evidesmonteur deze door een nieuwe. De kosten voor vervanging liggen bij de klant. Voor een nieuwe watermeter bij een reguliere huisaansluiting zijn de kosten vanaf € 231,-.

Ik heb in het verleden een watermeter gekregen, maar wil die eigenlijk niet. Kan Evides de watermeter weghalen en weer ongemeten tarief in rekening brengen of een centrale watermeter plaatsen?

Nee, dat is niet mogelijk. Uiteindelijk krijgt iedereen een watermeter. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid omdat de meter is voorzien van een beveiliging waardoor het geleverde water niet terug het leidingnet in kan stromen. Ook is het de meest eerlijke manier om drinkwater af te rekenen. Zo betaalt iedereen voor wat hij verbruikt.

Waarom moet ik mijn meterstand doorgeven als ik ga verhuizen?

De meterstand hebben wij nodig om een afrekening te maken. Zo voorkomt u dat u onverwachts moet bijbetalen.

Lees meer over verhuizen

Ik heb nog geen watermeter. Hoe kan ik een watermeter krijgen?

Informatie om deze aan te vragen vindt u op mijnaansluiting.nl.

Hoe kan ik mijn watermeter en hoofdkraan beschermen tegen vorst?

Watermeters in een meterkast die geplaatst zijn tegen een buitenmuur, in een watermeterput of in een kelder lopen extra risico op bevriezing. Uit voorzorg isoleren van de watermeter en hoofdkraan is in alle gevallen aan te bevelen, maar zeker in deze situaties. Zo voorkomt u overlast en hoge kosten voor reparatie.

Lees hoe u de watermeter kunt isoleren.

Plaatst Evides ook individuele warmwatermeters?

Nee, wij leveren alleen koud water en ook alleen daarvoor watermeters. Heeft u een centrale warmwatervoorziening, dan krijgt deze een aparte meter waarmee het verbruik van het warme water wordt afgerekend met de Vereniging Van Eigenaren, huurdersvereniging of woningcorporatie die eigenaar is van de installatie.

Ik heb een brief van de deurwaarder ontvangen. Aan wie moet ik nu betalen?
In dit geval is uw rekening overgedragen aan de deurwaarder. U moet het openstaande bedrag ook aan de deurwaarder betalen.
Waterleiding
Wie is verantwoordelijk voor de leidingen in een flatgebouw of andere gemeenschappelijke installatie?

Leidingen in een flatgebouw of andere gemeenschappelijke installaties zijn het eigendom van de eigenaar van het gebouw. Deze leidingen beginnen meestal direct na binnenkomst van de flat, na de hoofdafsluiter van de aansluiting. De eigenaar en de verbruiker zijn ook verantwoordelijk voor deze leidingen en het gebruik daarvan. 


In de meeste flatgebouwen heeft elke flat/appartement een eigen watermeter. Er zijn echter ook flats en andere gebouwen die slechts één gezamenlijke watermeter hebben. Watermeters zijn het eigendom van Evides. Wij vragen u zorgvuldig met deze meter om te gaan, eventuele schade kunnen wij in rekening brengen.

Wie is verantwoordelijk voor de drinkwaterleidingen in mijn woning?

De waterleidingen in uw huis zijn het eigendom van de woningeigenaar. Dit kan uzelf zijn, de verhuurder of woningbouwvereniging. De woningeigenaar is daarom ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de binnenleidingen en bijbehorende toestellen zoals een boiler of geiser. Bij problemen of lekkages hieraan, kunt u contact opnemen met uw installateur. Als u de woning huurt, kunt u contact opnemen met uw verhuurder. De watermeter is eigendom van Evides. Bij schade kunnen wij kosten voor reparatie of vervanging bij u in rekening brengen.


Evides Waterbedrijf is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbaar drinkwater tot aan de hoofdkraan. Via de watermeter stroomt het drinkwater naar de binnenleidingen. De kwaliteit van het drinkwater in de binnenleidingen is de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar.


Onze adviezen

Evides Waterbedrijf levert drinkwater van hoge kwaliteit. In huis kan de kwaliteit achteruitgaan door temperatuurverhoging, langdurige stilstand van het water of het soort (loden) leiding. Om de goede kwaliteit van drinkwater te behouden, geven wij u de volgende adviezen:

  • Spoel nieuwe kranen en nieuwe binnenleidingen de eerste drie maanden dagelijks voor het eerste verbruik twee minuten door.
  • Spoel uw kranen minimaal één minuut door als u terugkomt van vakantie in de zomer.
  • Heeft u in uw woning loden waterleidingen? Dan raden wij u aan het kraanwater twee minuten door te spoelen voor u het gebruikt om te drinken of om er voedsel mee te bereiden. Aanstaande moeders en kinderen tot en met 6 jaar raden wij aan binnenshuis flessenwater te drinken. Lood kan oplossen in stilstaand water en dat beïnvloedt de waterkwaliteit.
Kan gebruikt water vanuit een woning terug het leidingnet in stromen?

Nee dat is niet mogelijk omdat alle watermeters die in woningen geplaatst zijn, zijn voorzien van een terugstroombeveiliging. Die beveiliging zorgt ervoor dat geleverde water niet kan terugstromen in het leidingnet.

Ik ben gebeld/ heb een sms gehad om de meterstand doorgegeven maar ik ben geen klant bij jullie/ het adres wat wordt genoemd is onjuist. Wat nu?
Onze excuses voor het ongemak. Neemt u alstublieft contact op met onze afdeling Klantenservice. Wij lossen dit voor u op.
Wat betekent dit voor de dienstverlening?

Evides is de drinkwaterleverancier van Zuidwest-Nederland, Zeeland en Brabantse Wal; dit blijft hetzelfde. Alleen komt de drinkwaterfactuur straks ook voor u als klant van Evides in dit gebied rechtstreeks van Evides.

Ik heb loden leidingen. Moet ik deze vervangen?

Sommige woningen van voor 1960 hebben nog loden leidingen. Wanneer u loden waterleidingen in uw woning heeft, adviseren wij u deze te vervangen als dat mogelijk is. Alternatief is om de leidingen goed te laten doorstromen voor water dat u gebruikt om te drinken of eten te bereiden. Aanstaande moeders en kinderen tot en met 6 jaar raden wij aan binnenshuis flessenwater te drinken.

Ik heb nieuwe leidingen of kranen. Moet ik de kraan doorspoelen?

In Nederland leveren de drinkwaterbedrijven kraanwater van uitstekende kwaliteit. Helaas geven soms (onderdelen van) nieuwe leidingen en kranen de eerste maanden van gebruik stoffen af aan het water. Hierdoor kan de waterkwaliteit iets achteruitgaan. Hoewel er geen sprake is van acute gezondheidsrisico’s, is dit ongewenst. Ons advies is om de eerste drie maanden elke dag de nieuwe kraan en leidingen door te spoelen. Lees meer op kraandoorspoelen.nu.

Aansluiting
Kan Evides zomaar mijn drinkwater afsluiten?

Evides kan besluiten om uw drinkwater af te sluiten, maar doet dat nooit zomaar. Voorafgaande hieraan vind een zorgvuldig incassoproces plaats.

Wat veroorzaakt lage waterdruk en wat kan ik er aan doen?

U merkt dat de druk laag is doordat het water met minder kracht uit de kranen komt. Het duurt dan langer voor een emmer of teil vol is. Onder de douche en bij het gebruik van een sproeier merkt u dat het water er minder krachtig uit komt.

Wat is de oorzaak?
Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te spoelen. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is. Ook mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: Op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan op een gemiddelde winterdag. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.

Woont u in hoogbouw?
Als er een verstoring is geweest in de drinkwaterlevering waarbij de waterdruk is weggevallen, dan slaat de hydrofoor af. De hydrofoor is een apparaat, ofwel persinstallatie, die ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Is er na een storing geen drinkwater in uw flat of hoger gelegen appartement? Dan kunt u aan de beheerder vragen of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.

Biedt Evides Waterbedrijf zelf openbare tappunten aan?

Voor gemeenten en overige aanvragers biedt Evides Waterbedrijf kraanwatertappunten aan voor openbare locaties. De aanvrager betaalt hiervoor de geldende aansluitkosten en sluit met ons een contract af voor het onderhoud en beheer. Hiervoor controleren we het tappunt maandelijks op hygiëne en onvolkomenheden. Zo zorgen we ervoor dat de watervoorziening van het tappunt optimaal blijft.

Wat is de oorzaak van een lekkage?

Monteurs zijn dagelijks bezig met het onderhoud en beheer van het net. Helaas kunnen alsnog lekkages ontstaan. Daarom staan onze medewerkers 24 uur per dag klaar om eventuele problemen snel op te lossen en overlast te beperken.

Lekkages aan waterleidingen kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, lees hier meer over de mogelijke oorzaken van een lekkage.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.