Betalen

U betaalt altijd voor het drinkwater dat u uit de kraan krijgt. Hoe u wilt betalen en hoe vaak kiest u zelf.

Gemakkelijk en overzichtelijk in Mijn Evides

  • Bepaal zelf hoe u betaalt
  • Pas zelf uw termijnbedrag aan
  • Uw facturen bekijken en betalen

In Mijn Evides kunt u uw facturen bekijken en betalen. U bepaalt zelf hoe u wilt betalen voor uw drinkwater en hoe vaak. Kies voor automatische incasso, AcceptEmail of zelf overmaken.


Drie betaalmethoden

Brief

Automatische incasso

Evides schrijft het termijnbedrag automatisch van uw rekening af in vier of tien keer. Dit is de veiligste én makkelijkste manier. 
Wijzigen

AcceptEmail (betaalmail)

Ontvang 1 keer per kwartaal een termijnfactuur per e-mail en betaal deze zelf via iDeal.

Creditcard

Zelf overmaken

Ontvang 1 keer per kwartaal een termijnfactuur per post en maak deze zelf over via internetbankieren of door de QR-code in de factuur te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag kunt betalen. De kosten voor de papieren factuur zijn €1,09 (incl. btw) per factuur.

Druppel
Uw termijnbedrag aanpassen

Het termijnbedrag is een inschatting van uw kosten voor drinkwater. Online kunt u dit snel verhogen of verlagen. Let op: net een meterkaart ontvangen? Dan kunt u uw termijnbedrag wijzigen na ontvangst van uw afrekening. Dit kan niet in de laatste week van de maand.

Termijnbedrag aanpassen

Pen
Uw rekeningnummer aanpassen

Heeft u een ander rekeningnummer? Krijgt u geld terug en is uw rekeningnummer niet bij ons bekend? Geef dit gemakkelijk en snel aan ons door via Mijn Evides.

Rekeningnummer aanpassen

Geen omkijken met automatische incasso

Met betalen via automatische incasso vergeet u nooit meer een betaling. U betaalt altijd op tijd. Kies of u uw facturen in 4 of 10 keer per jaar wilt betalen. 

$name
Uitstel aanvragen?

Kunt u een factuur even niet betalen? Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. U kunt per factuur één keer uitstel van betaling aanvragen. Bent u niet op tijd met het betalen van uw rekening, dan start het incassoproces.

Uitstel aanvragen

Brief
Betalingsproblemen?

Neem dan contact op met onze klantenservice om te bepalen of u in aanmerking komt voor een betalingsregeling. Hierbij kunt u gespreid betalen. Wij helpen u graag verder.

Contact opnemen

Meer weten over uw factuur? Bekijk de video!

Veelgestelde vragen

Hoeveel betaal ik voor mijn drinkwater?

U ontvangt één keer per jaar een periodeafrekening. Deze rekening bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Het vaste deel noemen we het vastrecht; vastrecht is de vergoeding die we per verbruiksadres berekenen voor het feit dat de woning altijd over drinkwater kan beschikken. Daarnaast betaalt u een variabel bedrag, gebaseerd op de hoeveelheid drinkwater die u heeft verbruikt.

U kunt uw periodeafrekening online bekijken en downloaden in Mijn Evides. De actuele tarieven vindt u op onze tarievenpagina.

In hoeveel termijnen kan ik betalen?

Dit hangt af van de betaalmogelijkheid die u heeft gekozen:

  • Automatische incasso: 4 of 10 termijnen
  • AcceptEmail: 4 termijnen
  • Zelf overmaken: 4 termijnen

Betaalmethode aanpassen

Wanneer moet ik betalen?

U moet de rekening altijd binnen 14 dagen na factuurdatum te betalen. De betalingstermijn staat vermeld op onze rekening(en). Neemt u bij twijfel contact met ons op.

Kan ik een betalingsregeling krijgen?

Dit is afhankelijk van uw situatie waaronder de omvang van uw betaalachterstand. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Ik wil mijn factuur per e-mail ontvangen en wil niet betalen via AcceptEmail. Kan ik het zelf overmaken?

Ja, dit is mogelijk. U kunt uw factuur voldoen door het verschuldigde bedrag over te schrijven naar rekeningnummer (IBAN) NL13INGB0000008710 t.n.v. Evides N.V. Vermeld bij uw betaling het betalingskenmerk van de AcceptEmail of uw klantnummer.

Waarom geeft Evides een betaalachterstand door aan de gemeente?

Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid.

Daarom maakten de drinkwaterbedrijven (samen met de NVVK, VNG, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars) afspraken om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Deze afspraken staan in het Landelijk Convenant Vroegsignalering en zijn door alle organisaties op 10 november 2020 ondertekend.

Meer informatie over vroegsignalering

Ik ben gebeld over een openstaande factuur. Is dat wel een medewerker van Evides geweest?

Dat kan kloppen. Sinds kort bellen we klanten die een betalingsachterstand hebben. Zo kijken we samen wat er nodig is om ervoor te zorgen dat de kosten niet hoger worden. Vertrouwt u het toch niet? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om te controleren of u echt door ons gebeld bent.

Ik kan de facturen van Evides niet betalen. Wat moet ik nu doen?

Het kan natuurlijk gebeuren dat het u niet lukt om onze facturen te betalen. Door op tijd naar een oplossing te zoeken, zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Op onze incassopagina vindt u meer informatie over de mogelijkheden die er zijn, zodat we samen met u tot een oplossing komen.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.