Incassoprocedure

Bent u een keer te laat met betalen? Dat kan natuurlijk gebeuren. Wij sturen u dan een herinnering. Betaalt u vervolgens op tijd? Dan is er niks aan de hand. Om ervoor te zorgen dat er geen extra kosten bijkomen, is het belangrijk dat u op tijd aangeeft dat het betalen niet lukt.

We merken dat steeds meer van onze klanten hulp zoeken, omdat het coronavirus financiële zorgen geeft. Dat kan stressvol zijn, want wat als de rekeningen niet betaald worden? Wij helpen onze klanten hier graag bij. We helpen u overzicht te krijgen, verwijzen u door naar de goede hulpverlener of spreken een betalingsregeling met u af. Het is maar net wat u nodig heeft. Juist in deze lastige tijd. Wist u dat 98% van de mensen met een betalingsachterstand een oplossing vindt door hulp te vragen?

Hulp bij betalen

Elke klant en elke situatie is anders. Dat vraagt ook om andere hulp. De een heeft genoeg aan een betalingsregeling, terwijl de ander meer overzicht wil hebben of juist alleen advies. We hebben een aantal mogelijkheden voor u op een rijtje gezet. Welke hulp heeft u nodig bij het betalen en wat past bij uw situatie? Dat is het belangrijkst.

Bekijk de mogelijkheden

Tip: kies voor automatische incasso

Met automatische incasso schrijven we het bedrag automatisch af van uw rekening. Dat kan ook in 10 termijnen, zodat u een lager termijnbedrag heeft. U bent met de automatische incasso altijd op tijd met betalen. U hoeft er alleen voor te zorgen dat er voldoende saldo op uw rekening staat. U kunt dit direct regelen via Mijn Evides.

Betalingsregeling

Bij een betalingsregeling spreken we met elkaar een aantal termijnen af waarin u uw betalingsachterstand betaalt. U krijgt van ons een bevestiging waarin de termijnen staan en voor wanneer u de bedragen moet betalen. U moet hierbij wel opletten dat de afgesproken bedragen op tijd betaald worden, anders wordt de betalingsregeling stopgezet. Neem contact op met onze klantenservice om te kijken of u in aanmerking komt.

  Neem contact op  

Hulp vanuit de gemeente

Als het niet lukt om uw facturen te betalen, ondanks de hulp die we bieden, kunt u ons ook vragen om contact op te nemen met uw gemeente. Met het formulier geeft u ons de nodige goedkeuring om uw gegevens (contactgegevens, klantnummer en de hoogte van uw betalingsachterstand) met de gemeente te delen.

  Download hier het aanmeldformulier schuldhulpverlening

 

Incassoproces

Als u niet op tijd uw (volledige) factuur betaalt, starten we het incassoproces. Ons incassoproces heeft een aantal stappen:

Stap 1: U ontvangt een herinnering

Als u de factuur niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een herinnering. Als u deze meteen betaalt dan is er niets aan de hand en brengen we geen extra kosten in rekening.

Stap 2: U ontvangt een eerste aanmaning

Als u de herinnering niet binnen de betaaltermijn betaalt, ontvangt u een eerste aanmaning. De extra kosten hiervan zijn € 17,50.

Stap 3: U ontvangt een tweede aanmaning

Als u de eerste aanmaning niet binnen de betaaltermijn betaalt, starten we het na-incasso proces. Ook ontvangt u een tweede aanmaning met daarin een vooraankondiging van een persoonlijk bezoek.

Stap 4: Bezoek van Evides

Als u na de tweede aanmaning uw factuur nog niet binnen de betaaltermijn betaalt, komt onze buitendienstmedewerker spontaan of op afspraak bij u op bezoek. Deze medewerker gaat met u in gesprek om met u tot een oplossing te komen en hulp te bieden bij uw geldzaken.

Stap 5: We stemmen af met de gemeentes en/of GGD’s

We hebben afspraken met gemeentes en GGD's in ons werkgebied. We geven bij hen aan dat we wellicht het water moeten afsluiten. Als de gemeente of GGD vindt dat het afsluiten van uw wateraansluiting niet wenselijk is, geven wij uitstel. In deze periode heeft de gemeente of de GGD de tijd om de schuld te regelen.

Stap 6: Bezoek van Evides

We bezoeken u nogmaals om ervoor te zorgen dat we u niet hoeven af te sluiten. We willen samen met u op zoek naar een oplossing. De kosten voor het afsluiten bedragen minimaal € 120,- en kunnen afhankelijk van de situatie oplopen tot € 180,-. Soms moeten wij een woning of pand binnentreden om te kunnen afsluiten. In dat geval zullen wij de schuld zonder af te sluiten overdragen aan de deurwaarder.

Stap 7: Overdracht aan deurwaarder

Als wij na het afsluitbezoek nog geen betaling van u ontvangen, dan moeten wij uw schuld overdragen aan de deurwaarder. Dit heeft mogelijk beslaglegging tot gevolg. De gerechtelijke kosten bij de deurwaarder lopen al snel op tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen, zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden. Lukt het niet om te betalen, neem dan contact met ons op zodat we u verder kunnen helpen. Wij verbinden u door met een specialist schuldhulp of plannen een terugbelafspraak met u in.

Stap 8: Afsluiting drinkwater door deurwaarder

Als de deurwaarder ook geen betaling van u ontvangt, komt de deurwaarder bij u op bezoek om te voorkomen dat het water afgesloten wordt na een besluit van de rechter. In dat geval wordt de hulp van de politie ingeroepen. De kosten lopen hierdoor fors op.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.