Veelgestelde vragen over watermeter en aansluiting
Watermeter
Na een bepaalde periode is een watermeter aan vervanging toe zodat we een goede registratie van uw waterverbruik kunnen blijven garanderen. Het verbruik dat uw watermeter registreert, brengen wij bij u in rekening. Is uw watermeter aan vervanging toe, dan ontvangt u hierover een brief.
Het is belangrijk dat wij op die dag dat wij uw watermeter komen verwisselen, toegang krijgen tot uw woning of bedrijfspand. De monteur van Evides kan zich legitimeren en is te herkennen aan zijn bedrijfskleding. Een meterwisseling duurt ongeveer een kwartier. Wanneer u op de ingeplande datum niet kunt, dan vragen wij u dit tijdig te melden en een nieuwe afspraak te maken. Als wij onze werkzaamheden niet op de afgesproken datum en tijdstip kunnen uitvoeren, brengen wij hiervoor kosten in rekening.
Evides werkt samen met de monteurs van BAM Energie & Water. Wanneer het tijd is om uw watermeter te vervangen ontvangt u bericht van hen via het e-mailadres: watermeterafspraak@bam.com of noreply@meterwissels.bam.com.
Ruim 99% van alle woningen in het levergebied van Evides zijn voorzien van een eigen watermeter. Indien u nog geen watermeter heeft, kunt u deze aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.
Dit kan een lekkage betekenen, maar vaak gaat het om condens. U kunt dit eenvoudig zelf controleren. Dit doet u door eerst de watermeter of -leidingen goed te drogen met een doek. Duurt het enkele minuten voordat de druppels weer terug zijn, dan is het condens. Dit kan in het najaar en winter ontstaan door het temperatuurverschil tussen het koude water in de leiding en de vaak warmere omgeving. U kunt de watermeter en -leidingen isoleren met een wollen deken of noppenfolie om condens te voorkomen.
Zijn er direct nieuwe druppels te zien, dan heeft u lekkage. De waterleidingen in uw huis zijn het eigendom van de woningeigenaar. Dit kan uzelf zijn, de verhuurder of woningbouwvereniging. De woningeigenaar is daarom ook voor verantwoordelijk voor de kwaliteit van de binnenleidingen en bijbehorende toestellen zoals een boiler of geiser. Bij problemen of lekkages hieraan, kunt u contact opnemen met uw installateur. Als u de woning huurt, kunt u contact opnemen met uw verhuurder.
De watermeter is eigendom van Evides, wij vragen u er zorgvuldig mee om te gaan en deze te beschermen tegen vorst. Als u hieraan lekkage heeft dan kunt u contact met ons opnemen. Onze monteur komt dan de watermeter repareren of vervangen. Is de watermeter of hoofdkraan bevroren dat vervangt een Evidesmonteur deze door een nieuwe. De kosten voor vervanging liggen bij de klant. Voor een nieuwe watermeter bij een reguliere huisaansluiting zijn de kosten vanaf € 231,-.
Nee, dat is niet mogelijk. Uiteindelijk krijgt iedereen een watermeter. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid omdat de meter is voorzien van een beveiliging waardoor het geleverde water niet terug het leidingnet in kan stromen. Ook is het de meest eerlijke manier om drinkwater af te rekenen. Zo betaalt iedereen voor wat hij verbruikt.
De meterstand van uw oude woning hebben wij nodig om een eindafrekening te maken. Zo voorkomt u dat u onverwachts moet bijbetalen. Geef ook de meterstand van uw nieuwe woning zodra u de sleutel ontvangt.
Informatie om deze aan te vragen vindt u op mijnaansluiting.nl.
Watermeters die in een meterkast tegen een buitenmuur geplaatst zijn of zich in een watermeterput of in een kelder bevinden, lopen extra risico op bevriezing. Wij raden u in alle gevallen aan de watermeter te isoleren, maar zeker in deze situaties. Zo voorkomt u gemakkelijk lekkages door bevriezing en bijkomende hoge reparatiekosten.
Nee, wij leveren alleen koud water en ook alleen daarvoor watermeters. Heeft u een centrale warmwatervoorziening, dan krijgt deze een aparte meter waarmee het verbruik van het warme water wordt afgerekend met de Vereniging Van Eigenaren, huurdersvereniging of woningcorporatie die eigenaar is van de installatie.
Nee, dat is helaas (nog) niet mogelijk. We plaatsen op dit moment alleen gewone watermeters bij particuliere huishoudens. Als dit in de toekomst verandert, zullen we dit op onze website plaatsen.
Bent u een particuliere klant? Dan heeft u geen slimme watermeter. Evides plaatst op dit moment alleen gewone watermeters bij particuliere huishoudens. Als dit in de toekomst verandert, zullen we dit op onze website plaatsen.
Wanneer het tijd is om uw watermeter te vervangen komt er een monteur van BAM Energie & Water bij u langs. De monteur neemt de meterstand van de oude watermeter op voordat de nieuwe wordt geïnstalleerd. U krijgt de jaarrekening gewoon zoals u gewend bent.
U krijgt dus geen afrekening tussendoor.
Hoofdkraan
Als de hoofdkraan bevriest, kan er geen of weinig kraanwater de binnenleidingen instromen. Hierdoor komt er nauwelijks of geen water uit uw kraan. Het is daarom ook aan te raden om de hoofdkraan te isoleren. Zo voorkomt u gemakkelijk lekkages door bevriezing en bijkomende hoge reparatiekosten.
U kunt zelf gemakkelijk controleren of uw hoofdkraan goed werkt. Wij adviseren u om minimaal één keer per jaar uw hoofdkraan te controleren. Heeft u binnenkort een verbouwing aan bijvoorbeeld uw keuken of badkamer gepland? En wordt daarbij tijdelijk de watertoevoer afgesloten? Dan is het zeker verstandig om twee weken van tevoren te controleren of uw hoofdkraan nog goed werkt.
- Zorg ervoor dat alle waterverbruikende apparatuur, zoals wasmachine of vaatwasser, uit staat.
- Draai de hoofdkraan dicht. Heeft de hoofdkraan bij uw watermeter een hendel? Draai dan de hendel vóór de watermeter een kwartslag naar u toe. De kraan staat dicht als de hendel recht tegenover de waterleiding staat.
Heeft de hoofdkraan een rode, zwarte of blauwe draaiknop? Draait u dan de knop rechtsom (met de klok mee) dicht. De knop of hendel moet met de hand te bedienen zijn. Gebruik geen gereedschap of smeermiddelen. - Draai vervolgens een kraan in huis open.
- Als er na een tijdje geen water meer uit het kraan komt, betekent dit dat uw hoofdkraan goed sluit. Blijft er water stromen? Dan sluit uw hoofdkraan niet goed af. Neem in dit geval contact met ons op om de hoofdkraan gratis te repareren of vervangen.
- Draai de kraan weer dicht.
- Draai de hoofdkraan weer open.
Waterleiding
Leidingen in een flatgebouw of andere gemeenschappelijke installaties zijn het eigendom van de eigenaar van het gebouw. Deze leidingen beginnen meestal direct na binnenkomst van de flat, na de hoofdafsluiter van de aansluiting. De eigenaar en de verbruiker zijn ook verantwoordelijk voor deze leidingen en het gebruik daarvan.
In de meeste flatgebouwen heeft elke flat/appartement een eigen watermeter. Er zijn echter ook flats en andere gebouwen die slechts één gezamenlijke watermeter hebben. Watermeters zijn het eigendom van Evides. Wij vragen u zorgvuldig met deze meter om te gaan, eventuele schade kunnen wij in rekening brengen.
De waterleidingen in uw huis zijn het eigendom van de woningeigenaar. Dit kan uzelf zijn, de verhuurder of woningbouwvereniging. De woningeigenaar is daarom ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de binnenleidingen en bijbehorende toestellen zoals een boiler of geiser. Bij problemen of lekkages hieraan, kunt u contact opnemen met uw installateur. Als u de woning huurt, kunt u contact opnemen met uw verhuurder. De watermeter is eigendom van Evides. Bij schade kunnen wij kosten voor reparatie of vervanging bij u in rekening brengen.
Evides Waterbedrijf is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbaar drinkwater tot aan de hoofdkraan. Via de watermeter stroomt het drinkwater naar de binnenleidingen. De kwaliteit van het drinkwater in de binnenleidingen is de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar.
Onze adviezen
Evides Waterbedrijf levert drinkwater van hoge kwaliteit. In huis kan de kwaliteit achteruitgaan door temperatuurverhoging, langdurige stilstand van het water of het soort (loden) leiding. Om de goede kwaliteit van drinkwater te behouden, geven wij u de volgende adviezen:
- Spoel nieuwe kranen en nieuwe binnenleidingen de eerste drie maanden dagelijks voor het eerste verbruik twee minuten door.
- Spoel uw kranen minimaal één minuut door als u terugkomt van vakantie in de zomer.
- Heeft u in uw woning loden waterleidingen? Dan adviseren we u deze te laten vervangen door een erkend installateur. Tot die tijd adviseren wij bij aanwezigheid van loden binnenleidingen:
- vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen en kinderen tot en met zeven jaar binnenshuis flessenwater te drinken.
- na acht uur stilstand de kraan twee minuten door te spoelen, voordat u het water drinkt of gebruikt voor het bereiden van voedsel. Het gaat hier alleen om de kraan die gebruikt wordt voor consumptie van het water. Dit hoeft u niet te doen bij de douche- of wc-kraan.
Nee, dat is niet mogelijk. Alle watermeters die in woningen geplaatst zijn, zijn voorzien van een terugstroombeveiliging. Die beveiliging zorgt ervoor dat geleverde water niet kan terugstromen in het leidingnet.
Excuus voor het ongemak. Neem contact met ons op zodat wij dit voor u kunnen oplossen.
Sommige woningen van voor 1960 hebben nog loden leidingen. Wanneer u loden waterleidingen in uw woning heeft, adviseren wij u deze te vervangen als dat mogelijk is. Tot die tijd adviseren wij bij aanwezigheid van loden binnenleidingen:
- vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen en kinderen tot en met zeven jaar binnenshuis flessenwater te drinken.
- na acht uur stilstand de kraan twee minuten door te spoelen, voordat u het water drinkt of gebruikt voor het bereiden van voedsel. Het gaat hier alleen om de kraan die gebruikt wordt voor consumptie van het water. Dit hoeft u niet te doen bij de douche- of wc-kraan.
In Nederland leveren de drinkwaterbedrijven kraanwater van uitstekende kwaliteit. Helaas kunnen nieuwe leidingen en kranen de eerste maanden stoffen afgeven aan het water. Hierdoor kan de waterkwaliteit achteruitgaan. Ons advies is de eerste drie maanden de nieuwe leidingen en kraan door te spoelen voordat u het water drinkt of er eten mee bereidt. Het water gebruiken voor schoonmaken, douche of toilet kan geen kwaad.
Aansluiting
Na een zorgvuldig incassoproces kunnen wij besluiten om uw drinkwater af te sluiten.
Heeft u problemen met het betalen van uw rekening(en)? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en afsluiting te voorkomen.
U merkt dat de druk laag is doordat het water met minder kracht uit de kranen komt. Het duurt dan langer voor een emmer of teil vol is. Onder de douche en bij het gebruik van een sproeier merkt u dat het water er minder krachtig uit komt.
Wat is de oorzaak?
Vaak is een zeefje op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te spoelen. Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is. Ook mooi weer kan een oorzaak van lage druk zijn: Op een warme zomerdag gebruiken we meer kraanwater dan op een gemiddelde winterdag. We sproeien de tuin, drinken meer kraanwater, vullen het opblaasbadje in de tuin en stappen wat vaker onder de douche.
Woont u in hoogbouw?
Als er een verstoring is geweest in de drinkwaterlevering waarbij de waterdruk is weggevallen, dan slaat de hydrofoor in een flatgebouw of appartementencomplex af. De hydrofoor is een apparaat, ofwel persinstallatie, die ervoor zorgt dat het water ook bij de hoger gelegen verdiepingen komt. Vraag uw beheerder of die de hydrofoor wil resetten. Na het aan- en uitschakelen van de hydrofoor moet het probleem met de waterlevering op hoger gelegen verdiepingen verholpen zijn. Als waterbedrijf hebben wij geen toegang tot de hydrofoor.
Voor gemeenten en overige aanvragers biedt Evides Waterbedrijf drinkwatertappunten aan voor openbare locaties. De aanvrager betaalt hiervoor de geldende aansluitkosten en sluit met ons een contract af voor het onderhoud en beheer. Hiervoor controleren we het tappunt maandelijks op hygiëne en onvolkomenheden. Zo zorgen we ervoor dat de watervoorziening van het tappunt optimaal blijft.
Monteurs zijn dagelijks bezig met het onderhoud en beheer van het net. Helaas kunnen alsnog lekkages ontstaan. Daarom staan onze medewerkers 24 uur per dag klaar om eventuele problemen snel op te lossen en overlast te beperken.
Lekkages aan waterleidingen kunnen ontstaan door verschillende oorzaken.
Medewerkers van Evides die werkzaamheden aan uw huisaansluiting of watermeter uitvoeren, of medewerkers die langskomen voor een openstaande rekening kunnen zich altijd legitimeren met hun bedrijfspas. Ook zijn onze medewerkers duidelijk herkenbaar aan hun Evideskleding.
Ook personeel van aannemers met wie Evides samenwerkt, bijvoorbeeld voor het vervangen van uw watermeter, moeten zich kunnen legitimeren. U kunt altijd vragen om deze legitimatie. In Goeree-Overflakkee, Zeeland en de Brabantse Wal werkt DNWG in opdracht van Evides. Ook deze medewerkers kunnen zich altijd legitimeren met een bedrijfspas en zijn herkenbaar aan hun DNWG-kleding.
Geef tot slot nooit persoonlijke gegevens door aan iemand die zich voordoet als een Evides medewerker. Bij twijfel kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.