Veelgestelde vragen over watermeter en aansluiting

Watermeter
Waarom vervangt Evides mijn watermeter?

Na een bepaalde periode is een watermeter aan vervanging toe zodat we een goede registratie van uw waterverbruik kunnen blijven garanderen. Het verbruik dat uw watermeter registreert, brengen wij bij u in rekening. Is uw watermeter aan vervanging toe, dan ontvangt u hierover een brief.


Het is belangrijk dat wij op die dag dat wij uw watermeter komen verwisselen, toegang krijgen tot uw woning of bedrijfspand. De monteur van Evides kan zich legitimeren en is te herkennen aan zijn bedrijfskleding. Een meterwisseling duurt ongeveer een kwartier. Wanneer u op de ingeplande datum niet kunt, dan vragen wij u dit tijdig te melden en een nieuwe afspraak te maken. Als wij onze werkzaamheden niet op de afgesproken datum en tijdstip kunnen uitvoeren, brengen wij hiervoor kosten in rekening.  

Hebben alle woningen een eigen watermeter?

Ruim 99% van alle woningen in het voorzieningsgebied van Evides zijn voorzien van een eigen watermeter. Indien u nog geen watermeter heeft, kunt u deze aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.

Ik heb druppels op de watermeter of waterleidingen. Hoe komt dat?

Dit kan een lekkage betekenen, maar vaak gaat het om condens. U kunt dit eenvoudig zelf controleren. Dit doet u door eerst de watermeter of -leidingen goed te drogen met een doek. Duurt het enkele minuten voordat de druppels weer terug zijn, dan is het condens. Dit kan in het najaar en winter ontstaan door het temperatuurverschil tussen het koude water in de leiding en de vaak warmere omgeving. U kunt de watermeter en -leidingen isoleren met een wollen deken of noppenfolie om condens te voorkomen.


Zijn er direct nieuwe druppels te zien, dan heeft u lekkage. De waterleidingen in uw huis zijn het eigendom van de woningeigenaar. Dit kan uzelf zijn, de verhuurder of woningbouwvereniging. De woningeigenaar is daarom ook voor verantwoordelijk voor de kwaliteit van de binnenleidingen en bijbehorende toestellen zoals een boiler of geiser. Bij problemen of lekkages hieraan, kunt u contact opnemen met uw installateur. Als u de woning huurt, kunt u contact opnemen met uw verhuurder.


De watermeter is eigendom van Evides, wij vragen u er zorgvuldig mee om te gaan en deze te beschermen tegen vorst. Als u hieraan lekkage heeft dan kunt u contact met ons opnemen. Onze monteur komt dan de watermeter repareren of vervangen. Is de watermeter of hoofdkraan bevroren dat vervangt een Evidesmonteur deze door een nieuwe. De kosten voor vervanging liggen bij de klant. Voor een nieuwe watermeter bij een reguliere huisaansluiting zijn de kosten vanaf € 231,-.

Ik heb in het verleden een watermeter gekregen, maar wil die eigenlijk niet. Kan Evides de watermeter weghalen en weer ongemeten tarief in rekening brengen of een centrale watermeter plaatsen?

Nee, dat is niet mogelijk. Uiteindelijk krijgt iedereen een watermeter. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid omdat de meter is voorzien van een beveiliging waardoor het geleverde water niet terug het leidingnet in kan stromen. Ook is het de meest eerlijke manier om drinkwater af te rekenen. Zo betaalt iedereen voor wat hij verbruikt.

Waarom moet ik mijn meterstand doorgeven als ik ga verhuizen?

De meterstand hebben wij nodig om een afrekening te maken. Zo voorkomt u dat u onverwachts moet bijbetalen.

Lees meer over verhuizen

Ik heb nog geen watermeter. Hoe kan ik een watermeter krijgen?

Informatie om deze aan te vragen vindt u op mijnaansluiting.nl.

Hoe kan ik mijn watermeter en hoofdkraan beschermen tegen vorst?

Watermeters in een meterkast die geplaatst zijn tegen een buitenmuur, in een watermeterput of in een kelder lopen extra risico op bevriezing. Uit voorzorg isoleren van de watermeter en hoofdkraan is in alle gevallen aan te bevelen, maar zeker in deze situaties. Zo voorkomt u overlast en hoge kosten voor reparatie.

Lees hoe u de watermeter kunt isoleren.

Plaatst Evides ook individuele warmwatermeters?

Nee, wij leveren alleen koud water en ook alleen daarvoor watermeters. Heeft u een centrale warmwatervoorziening, dan krijgt deze een aparte meter waarmee het verbruik van het warme water wordt afgerekend met de Vereniging Van Eigenaren, huurdersvereniging of woningcorporatie die eigenaar is van de installatie.

Ik heb een brief van de deurwaarder ontvangen. Aan wie moet ik nu betalen?
In dit geval is uw rekening overgedragen aan de deurwaarder. U moet het openstaande bedrag ook aan de deurwaarder betalen.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.