Dit hangt af van de betaalmogelijkheid die u heeft gekozen.
Uw termijnbedrag is een schatting van de hoeveelheid drinkwater die u gaat verbruiken in het komende jaar. In het termijnbedrag worden ook vastrecht en belasting opgenomen. Deze belasting bestaat uit Belasting op Leidingwater (BoL) en tot slot btw.
U kunt in Mijn Evides uw termijnbedrag aanpassen.
Let op: in de twee maanden tussen het doorgeven van uw meterstand en het ontvangen van uw factuur, kunt u uw termijnbedrag niet aanpassen. Dit kan weer zodra u de periodeafrekening heeft ontvangen.
Dan kunt u uw termijnbedrag aanpassen, dat doet u gemakkelijk in Mijn Evides.
Let op: de laatste twee maanden voordat u uw periodeafrekening ontvangt kunt u uw termijnbedrag niet aanpassen. Zodra u de periodeafrekening heeft ontvangen kunt u het termijnbedrag weer aanpassen.
Uw termijnbedrag wordt bijna altijd op een vaste datum afgeschreven. Soms valt deze datum in het weekend of op een feestdag. In dat geval wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven.
In Mijn Evides ziet u op uw laatste periodeafrekening alle datums waarop de bedragen zijn afgeschreven.
Dit kunt u snel en gemakkelijk regelen in Mijn Evides.
Er zijn drie manieren om uw kosten voor drinkwater te betalen: via automatische incasso, AcceptEmail of door het zelf over te maken.
Automatische incasso is een veilige en gemakkelijke manier van betalen. U kiest zelf of u in 4 of in 10 termijnen wilt betalen. Als u betaalt via automatische incasso bent u nooit meer te laat met betalen. Veel van onze klanten kiezen voor deze betaalmethode.
Bent u het niet eens met een afschrijving, dan kunt u binnen 56 dagen het bedrag terugboeken naar uw rekening.
U kunt zelf kiezen hoe u betaalt. Dat kan met een automatische incasso, AcceptEmail of door het bedrag zelf over te maken. U past uw manier van betalen gemakkelijk aan in Mijn Evides.
U kunt uw termijnbedrag zelf aan ons overmaken. Betaal via online bankieren of met iDEAL in Mijn Evides.
Rekeningnummer Evides Waterbedrijf
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Vergeet niet het betalingskenmerk van uw AcceptEmail of uw klantnummer te melden.
Rekeningnummer Evides Waterbedrijf
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Vermeld ook uw klantnummer. Dit staat op uw factuur, onder de kop ‘factuurgegevens’ links bovenaan.
Ja, wij mogen kosten in rekening brengen voor de papieren factuur. Wilt u deze kosten liever niet betalen? Betaal dan via automatische incasso of via AcceptEmail.
Dit is een digitale factuur waarmee u online via uw eigen bank met iDEAL kunt betalen. Deze ontvangt u 4x per jaar. U betaalt niets extra voor deze betaalmethode.
Kiest u voor AcceptEmail dan krijgt u de meterstandenkaart en de jaarlijkse periodeafrekening ook digitaal.
AcceptEmail is een veilige manier om een rekening te betalen. Via de e-mail gaat u naar een internetpagina van AcceptEmail. Daarna wordt u via iDEAL naar een beveiligde bankomgeving gestuurd. Hoe u een veilige AcceptEmail herkent:
Voor het versturen van een papieren factuur rekenen wij € 1,84 (incl. 9% btw). Dit ziet u terug op uw periodeafrekening. Als u liever niet voor de papieren facturen wilt betalen, kunt u aangeven dat u de factuur gratis per e-mail wilt ontvangen.
Vanaf het moment dat u uw betaalmethode heeft aangepast. De eerstvolgende rekening wordt automatisch van uw rekening afgeschreven.
Let op, rekeningen die u al heeft ontvangen en nog niet betaald heeft, moet u nog zelf overmaken.
Nee, dat kan helaas nog niet. We zijn er hard mee bezig om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken.
Het kan voorkomen dat u een rekening niet in één keer kunt betalen. Daarom kunt u per factuur eenmalig 30 dagen uitstel van betaling aanvragen. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.
Dit hangt af van uw situatie en hoe groot uw betaalachterstand is. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Het kan natuurlijk gebeuren dat het u niet lukt om onze facturen te betalen. Door op tijd naar een oplossing te zoeken, zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Op onze incassopagina vindt u meer informatie over de mogelijkheden die er zijn, zodat we samen met u tot een oplossing komen.
Wij sturen u een sms om u te helpen herinneren aan een openstaande factuur. Zo proberen wij te voorkomen dat we extra kosten in rekening moeten brengen als u te laat betaalt.
Onze sms-berichten kunnen er als volgt uitzien:
Als u te laat bent met betalen, dan start onze incassoprocedure.
Als u een doktersverklaring nodig heeft om te voorkomen dat u van uw drinkwater wordt afgesloten, download dan onderstaand formulier en vul het in.
Download formulier doktersverklaring (pdf)
Het is belangrijk dat u de doktersverklaring door een andere arts dan uw huisarts laat ondertekenen.
Stuur het ondertekende formulier naar:
Evides Waterbedrijf
Postbus 44135
3006 HC Rotterdam
Als u te lang wacht met betalen, kunnen we incassokosten in rekening brengen. Hoeveel dit is, kunt u zien in onze incassoprocedure.
Na een zorgvuldig incassoproces kunnen wij besluiten om uw drinkwater af te sluiten.
Heeft u problemen met het betalen van uw rekening(en)? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en afsluiting te voorkomen.
Neem contact toevoegen met ons op. Dan bekijken we samen de mogelijkheden om u zo snel mogelijk weer aan te sluiten. Denk aan:
In dit geval is uw rekening overgedragen aan de deurwaarder. U moet het openstaande bedrag ook aan de deurwaarder betalen.
Dat kan kloppen. Heeft u na onze tweede aanmaning of het persoonlijk contact met Evides nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt? Dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan incassobureau Flanderijn. Zij nemen vervolgens contact op om samen met u een passende oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Dat kan kloppen. Heeft u nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt met incassobureau Flanderijn dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan deurwaarder Syncasso. De kosten bij de deurwaarder stijgen al snel tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen of een regeling af te spreken zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Neem hiervoor contact op met uw schuldhulpverlener. Zij kunnen aan u uitleggen of u deze rekening zelf moet betalen, of dat zij dit voor u doen.
Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw deurwaarder. Zij zijn op de hoogte van uw situatie en kunnen uw vragen beantwoorden.
Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid.
Daarom maakten de drinkwaterbedrijven (samen met de NVVK, VNG, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars) afspraken om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Deze afspraken staan in het Landelijk Convenant Vroegsignalering en zijn door alle organisaties op 10 november 2020 ondertekend.
Dat kan kloppen. Sinds kort bellen we klanten die een betalingsachterstand hebben. Zo kijken we samen wat er nodig is om ervoor te zorgen dat de kosten niet hoger worden. Vertrouwt u het toch niet? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om te controleren of u echt door ons gebeld bent.
Het kan zijn dat u door een Evides medewerker met een 06 nummer gebeld bent. Als u het niet vertrouwt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice om het telefoonnummer te controleren.
Dat kan kloppen. De tweede aanmaning kunt u zelf via internetbankieren overmaken of door de QR-code in de brief te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag veilig kunt betalen.
Als het niet lukt om het openstaande bedrag automatisch van uw bankrekening af te schrijven, ontvangt u van ons een herinnering.
Door het bedrag binnen 14 dagen na de herinnering te betalen, voorkomt u € 10 extra incassokosten. U kunt betalen via Mijn Evides of door het zelf over te maken naar:
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Maakt u het zelf over, vergeet niet uw klantnummer bij de overboeking te zetten. U vindt het klantnummer op uw factuur, onder de kop ‘factuurgegevens’ links bovenaan.
Kunt u niet in één keer betalen? Dan kunt u per factuur eenmalig 30 dagen uitstel van betaling of een betalingsregeling aanvragen. Neem hiervoor contact met ons op.
Heeft u te weinig saldo op uw bankrekening om drie verschillende rekeningen af te schrijven, dan ontvangt u van ons bericht. Ook is de automatische incasso stopgezet. De automatische incasso wordt direct gestopt als uw rekeningnummer niet klopt of geblokkeerd is door uw bank. Door het bedrag zo snel mogelijk te betalen, voorkomt u € 10 extra incassokosten. U kunt betalen via Mijn Evides of door het zelf over te maken naar:
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Als u het bedrag zelf overmaakt, vergeet dan niet uw klantnummer erbij te zetten. U vindt het klantnummer op uw factuur, onder de kop ‘factuurgegevens’ links bovenaan.
Kunt u niet in één keer betalen? Dan kunt u per factuur eenmalig 30 dagen uitstel van betaling of een betalingsregeling aanvragen. Neem hiervoor contact met ons op. U kunt de automatische incasso weer aanzetten in Mijn Evides.
De automatische incasso gaat in vanaf het moment dat u uw manier van betalen heeft aangepast. De eerstvolgende rekening schrijven we dan weer automatisch van uw bankrekening af.
Let op: rekeningen die u al heeft ontvangen en nog niet betaald heeft, moet u nog zelf overmaken.
Helaas worden er weleens nep e-mails, brieven of smsjes (phishing) uit naam van Evides verstuurd. Criminelen proberen via phishing aan uw persoonlijke gegevens te komen, of ze vragen om geld over te maken. Persoonlijke informatie op sociale kanalen kan ook waardevol zijn voor criminelen. Deel daarom nooit persoonlijke gegevens (zoals uw adresgegevens of klantnummer) op sociale media. Doe dit altijd via een Direct Message (DM), zodat anderen het niet kunnen zien. Heeft u een e-mail, brief of sms ontvangen en twijfelt u of deze echt van ons afkomstig is? Controleer dan de volgende punten:
• noreply@evides.nl
• noreplymeterkaart@evides.nl
• nieuwsbrief@evides.nl
• noreplymeterkaart@mailvan.evides.nl
• noreply@mailvan.evides.nl
Een e-mailadres dat eindigt op bijvoorbeeld @hotmail.com is dus niet van Evides. Ook sturen wij nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U kunt dus geen andere e-mailadressen in het 'Aan-veld' van de e-mail zien.
Onze e-mails zijn niet altijd persoonlijk aan u gericht en kunnen daarom als aanhef beginnen met 'Geachte heer/mevrouw' (zonder achternaam).
Evides werkt samen met verschillende organisaties. Dat betekent dat u ook van deze organisaties e-mails kunt ontvangen als er bijvoorbeeld een watermeter verwisseld wordt. De e-mailadressen die zij gebruiken zijn:
• structin@a-hak.nl
• klantenservice@baasbv.nl
• watermeterafspraak@bam.com
• aansluitingen@siersgroep.nl
• evides@brinck.nl
• info@dnwg.nl
• storingscoordinator@dnwg.nl
5. Controleer de tekst
In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Zoals de oproep om een rekening snel te betalen zodat er geen incassobureau bij u langskomt. Wij zullen nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden. Onze sms-berichten kunnen er als volgt uitzien:
Beste klant, u heeft een achterstand van € [bedrag] bij Evides. Betaal veilig en vertrouwd met iDEAL voor [datum] via ibanaccept.nl/[code]
(Dit bericht krijgt u alleen na een telefoontje van ons waarin we al zeggen dat er een bedrag openstaat)
Beste klant, u heeft uw drinkwaterfactuur nog (steeds) niet betaald. Maak [bedrag] over naar NL13 INGB 0000 0087 10 o.v.v. uw klantnummer [klantnummer]. Direct betalen? www.evides.nl/factuur/sms. Mvg, Evides
6. Controleer de links
Staan er links in het bericht? Phishing mails vragen u vaak om op een link te klikken die naar een website van de fraudeurs leidt. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst om te zien waar de links naar verwijzen. Tip: U kunt checken of een link veilig is via de website checkjelinkje.nl.
Heeft u een nepmail gekregen? Verwijder de e-mail dan direct.
Heeft u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Evides kan u helaas niet helpen om uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem contact met ons op, zodat we zoveel mogelijk op de hoogte zijn van dergelijke meldingen.
Wat u moet betalen hangt af van hoeveel drinkwater u vorig jaar heeft verbruikt.
U betaalt naast het verbruikte drinkwater ook vastrecht en verschillende belastingen zoals BoL (Belasting op leidingwater) en btw. Hoeveel dit is ziet u terug op uw periodeafrekening.
Heeft u al eerder een periodeafrekening ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien hoeveel u betaalt voor uw drinkwater. Wilt u weten wat uw drinkwater kost? Bekijk hieronder de drinkwatertarieven.
U moet de rekening altijd binnen 14 dagen na factuurdatum betalen. De betalingstermijn staat vermeld op onze rekening(en).
Wij verwerken uw betaling altijd binnen 5 werkdagen, maar meestal al de volgende werkdag.
Ja, dat kan in Mijn Evides. Log in en pas direct uw rekeningnummer aan bij Mijn gegevens.
U ziet op uw periode- of eindafrekening rond welke datum u dit bedrag op uw rekening ontvangt.
Let op: als er nog een rekening openstaat verrekenen wij het bedrag hiermee.
Dat brengen wij in rekening als u geen watermeter heeft én er ook geen centrale watermeter is. Het ongemeten tarief is voor uw vastrecht en verbruik. U betaalt dan niet apart voor vastrecht.
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Met cookies verbeteren wij uw ervaring op onze website. U kunt per categorie uw keuze voor het gebruik van cookies instellen. Meer weten? Bekijk onze cookieverklaring.