Veelgestelde vragen over betalen
Termijnbedrag en betaaltermijn
Bij Evides betaalt altijd u in 12 termijnen.
Uw termijnbedrag is een schatting van de hoeveelheid drinkwater die u gaat verbruiken in het komende jaar. In het termijnbedrag worden ook vastrecht en belasting opgenomen. Deze belasting bestaat uit Belasting op Leidingwater (BoL) en tot slot btw.
Dan kunt u uw termijnbedrag aanpassen. Dat doet u gemakkelijk in Mijn Evides.
Let op: tussen het doorgeven van de meterstand en het ontvangen van de jaarafrekening kunt u uw termijnbedrag niet aanpassen. Zodra u de jaarafrekening heeft ontvangen kunt u het termijnbedrag weer aanpassen.
Betaalmethoden
U kunt zelf de dag kiezen waarop het bedrag wordt afgeschreven in Mijn Evides. De precieze datum van afschrijven kan per bank verschillen. Wanneer de afschrijfdatum op een feestdag of in het weekend valt, dan wordt het bedrag op de eerste werkdag die daarop volgt van uw rekening afgeschreven.
In Mijn Evides kunt u zien wat er is afgeschreven en welke bedragen openstaan.
Dit kunt u snel en gemakkelijk regelen in Mijn Evides. Daarvoor moet u eerst inloggen. Ga naar 'Gegevens' en daarna naar 'Betaalgegevens'.
Er zijn drie manieren om uw kosten voor drinkwater te betalen: via automatische incasso, AcceptEmail of door het zelf over te maken.
Automatische incasso is een veilige en gemakkelijke manier van betalen. Als u betaalt via automatische incasso bent u nooit meer te laat met betalen. Veel van onze klanten kiezen daarom voor deze manier van betalen. U regelt dit gemakkelijk in Mijn Evides. Ga na het inloggen naar 'Gegevens' en daarna naar 'Betaalgegevens'.
Bent u het niet eens met een afschrijving? U kunr binnen 56 dagen het bedrag terugboeken naar uw rekening.
U kunt zelf kiezen hoe u betaalt. Dat kan met een automatische incasso, AcceptEmail of door het bedrag zelf over te maken. U past uw manier van betalen gemakkelijk aan in Mijn Evides.
U kunt uw termijnbedrag zelf aan ons overmaken. Betaal via online bankieren of met iDEAL in Mijn Evides.
Rekeningnummer Evides Waterbedrijf
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Vergeet niet het betalingskenmerk van uw AcceptEmail of uw klantnummer te melden.
Rekeningnummer Evides Waterbedrijf
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Vermeld ook uw klantnummer. Dit staat op uw factuur, onder de kop ‘factuurgegevens’ links bovenaan.
Ja, wij mogen kosten in rekening brengen voor de papieren factuur. Wilt u deze kosten liever niet betalen? Betaal dan via automatische incasso of via AcceptEmail.
Dit is een digitale factuur waarmee u online via uw eigen bank met iDEAL kunt betalen. Deze ontvangt u 12x per jaar. U betaalt niets extra voor deze betaalmethode.
Kiest u voor AcceptEmail dan krijgt u de meterstandenkaart en de jaarlafrekening ook digitaal.
AcceptEmail is een veilige manier om een rekening te betalen. Via de e-mail gaat u naar een internetpagina van AcceptEmail. Daarna wordt u via iDEAL naar een beveiligde bankomgeving gestuurd. Hoe u een veilige AcceptEmail herkent:
- Het internetadres is altijd: https://transaction.acceptemail.com
- Het internetadres begint altijd met https, niet met http.
Voor het versturen van een papieren factuur rekenen wij € 1,99 (incl. 9% btw). Als u liever niet voor de papieren facturen wilt betalen, kunt u aangeven dat u de factuur gratis per e-mail wilt ontvangen.
Uw manier van betalen is direct aangepast. U merkt dit bij de eerstvolgende rekening. Deze wordt automatisch van uw betaalrekening afgeschreven.
Let op: rekeningen die u al heeft ontvangen en nog niet betaald heeft moet u nog zelf overmaken.
U kunt de afschrijfdag zelf kiezen in Mijn Evides. De precieze datum van afschrijven kan per bank verschillen. Wanneer de afschrijfdatum op een feestdag of in het weekend valt, dan wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven.
Betaalachterstand
Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. U kunt daarom per rekening één keer uitstel van betaling aanvragen. Vraag eenmalig 28 of 42 dagen uitstel aan via Mijn Evides.
- U logt eerst in bij Mijn Evides.
- Hier ziet u uw openstaande rekening(en).
- Klik op de rekening waar u uitstel voor wilt aanvragen.
- Klik op 'Kies een betaalmethode'. U hoeft dan niet gelijk te betalen.
- Kies voor 'Verleng de betaaldatum'. U ziet gelijk de nieuwe betaaldatum.
- Kies voor 'Ja, ik wil uitstel van betalen'.
- Het is gelukt! U ziet gelijk wat de nieuwe betaaldatum is. Die sturen wij u ook toe per e-mail of post.
Dit hangt af van uw situatie en hoe groot uw betaalachterstand is. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Het kan natuurlijk gebeuren dat het u niet lukt om onze facturen te betalen. Door op tijd naar een oplossing te zoeken, zorgt u ervoor dat de kosten niet hoger worden. Op onze incassopagina vindt u meer informatie over de mogelijkheden die er zijn, zodat we samen met u tot een oplossing komen.
Wij sturen u een sms om u te helpen herinneren aan een openstaande factuur. Zo proberen wij te voorkomen dat we extra kosten in rekening moeten brengen als u te laat betaalt.
Onze sms-berichten kunnen er als volgt uitzien:
- Beste klant, u heeft een achterstand van € [bedrag] bij Evides. Betaal veilig en vertrouwd met iDEAL voor [datum] via ibanaccept.nl/[code]
(Dit bericht krijgt u alleen na een telefoontje van ons waarin we al zeggen dat er een bedrag openstaat) - Beste klant, u heeft uw drinkwaterfactuur nog (steeds) niet betaald. Maak [bedrag] over naar NL13 INGB 0000 0087 10 o.v.v. uw klantnummer [klantnummer]. Direct betalen? www.evides.nl/factuur/sms. Mvg, Evides
Als u te laat bent met betalen, dan start onze incassoprocedure.
Als u een doktersverklaring nodig heeft om te voorkomen dat u van uw drinkwater wordt afgesloten, download dan onderstaand formulier en vul het in.
Download formulier doktersverklaring (pdf)
Het is belangrijk dat u de doktersverklaring door een andere arts dan uw huisarts laat ondertekenen.
Stuur het ondertekende formulier naar:
Evides Waterbedrijf
Postbus 44135
3006 HC Rotterdam
Als u te lang wacht met betalen, kunnen we incassokosten in rekening brengen. Hoeveel dit is, kunt u zien in onze incassoprocedure.
Na een zorgvuldig incassoproces kunnen wij besluiten om uw drinkwater af te sluiten.
Heeft u problemen met het betalen van uw rekening(en)? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en afsluiting te voorkomen.
Neem contact toevoegen met ons op. Dan bekijken we samen de mogelijkheden om u zo snel mogelijk weer aan te sluiten. Denk aan:
- Er staan rekeningen open die u moet betalen
- Een betalingsregeling afspreken
- Contact zoeken met een schuldhulpverlenende instantie
- Een doktersverklaring opsturen
In dit geval is uw rekening overgedragen aan de deurwaarder. U moet het openstaande bedrag ook aan de deurwaarder betalen.
Dat kan kloppen. Heeft u na onze tweede aanmaning of het persoonlijk contact met Evides nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt? Dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan incassobureau Flanderijn. Zij nemen vervolgens contact op om samen met u een passende oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Dat kan kloppen. Heeft u nog niet betaald of een betaalafspraak gemaakt met incassobureau Flanderijn dan dragen wij uw betalingsachterstand over aan deurwaarder Syncasso. De kosten bij de deurwaarder stijgen al snel tot minimaal € 300,-. Door zo snel mogelijk te betalen of een regeling af te spreken zorgt u ervoor dat de kosten niet nog hoger worden. Lees meer over onze incassoprocedure.
Als u het niet vertrouwt, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om dit te controleren.
Neem hiervoor contact op met uw schuldhulpverlener. Zij kunnen aan u uitleggen of u deze rekening zelf moet betalen, of dat zij dit voor u doen.
Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw deurwaarder. Zij zijn op de hoogte van uw situatie en kunnen uw vragen beantwoorden.
Wij vinden het belangrijk dat klanten die in financiële problemen komen op tijd hulp krijgen. Lagere schulden zijn makkelijker op te lossen en richten minder schade aan op het gebied van relaties, werk of gezondheid.
Daarom maakten de drinkwaterbedrijven (samen met de NVVK, VNG, wooncorporaties, energiebedrijven en zorgverzekeraars) afspraken om signalen over betaalachterstanden op tijd aan de gemeente door te geven. Deze afspraken staan in het Landelijk Convenant Vroegsignalering en zijn door alle organisaties op 10 november 2020 ondertekend.
Dat kan kloppen. Sinds kort bellen we klanten die een betalingsachterstand hebben. Zo kijken we samen wat er nodig is om ervoor te zorgen dat de kosten niet hoger worden. Vertrouwt u het toch niet? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice om te controleren of u echt door ons gebeld bent.
Het kan zijn dat u door een Evides medewerker met een 06 nummer gebeld bent. Als u het niet vertrouwt, kunt u contact opnemen met onze klantenservice om het telefoonnummer te controleren.
Dat kan kloppen. De tweede aanmaning kunt u zelf via internetbankieren overmaken of door de QR-code in de brief te scannen. Deze code leidt u naar de betaalomgeving waar u het bedrag veilig kunt betalen.
Als het niet lukt om het openstaande bedrag automatisch van uw bankrekening af te schrijven, ontvangt u van ons een herinnering.
Door het bedrag binnen 14 dagen na de herinnering te betalen, voorkomt u € 10 extra incassokosten. U kunt betalen via Mijn Evides of door het zelf over te maken.
Of maak het bedrag over naar:
IBAN: NL13INGB0000008710
t.n.v. Evides Waterbedrijf
Vergeet niet uw klantnummer erbij te zetten. U vindt het klantnummer op uw rekening, onder de kop ‘factuurgegevens’ links bovenaan.
Kunt u niet in één keer betalen? Dan kunt u per rekening eenmalig een uitstel aanvragen. Dit uitstel is 28 of maximaal 42 dagen. Dit kan via Mijn Evides. In sommige gevallen kunt u een betalingsregeling krijgen. Neem hiervoor contact met ons op.
Nog meer vragen over betalen
Ja, dat klopt. Eind juni en begin juli 2024 sturen we klanten een mail waarin we vragen om over te stappen op automatische incasso. In de mail staat dat u nu zelf uw afschrijfdatum kunt kiezen en dat de betaalwijze aanpassen heel gemakkelijk is. De afzender van deze mail is automatischbetalen@evides.nl. U hoeft dus niet bang te zijn voor fraude of phishing bij deze e-mail.
Helaas worden er weleens nep e-mails, brieven of smsjes (phishing) uit naam van Evides verstuurd. Criminelen proberen via phishing aan uw persoonlijke gegevens te komen, of ze vragen om geld over te maken. Persoonlijke informatie op sociale kanalen kan ook waardevol zijn voor criminelen. Deel daarom nooit persoonlijke gegevens (zoals uw adresgegevens of klantnummer) op sociale media. Doe dit altijd via een Direct Message (DM), zodat anderen het niet kunnen zien. Heeft u een e-mail, brief of sms ontvangen en twijfelt u of deze echt van ons afkomstig is? Controleer dan de volgende punten:
1. Controleer het rekeningnummer
Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Ons rekeningnummer is IBAN: NL13 INGB 0000 0087 10.
2. Controleer uw klantnummer
In al onze communicatie staat uw klantnummer vermeld. Controleer of deze klopt. Dit nummer vindt u altijd bovenin onze brieven en/of e-mails. Ook kunt u het nummer via uw Mijn Evides account opzoeken.
3. Bekijk uw facturenoverzicht in Mijn Evides
In Mijn Evides vindt u een overzicht van al uw (openstaande) rekeningen. Zo kunt u precies zien wat u nog moet betalen.
4. Controleer de verzender
Wij verzenden e-mails alleen vanuit de volgende e-mailadressen:
- noreply [at] evides [dot] nl
- noreplymeterkaart [at] evides [dot] nl
- nieuwsbrief [at] evides [dot] nl
- noreplymeterkaart [at]mailvan.evides [dot] nl
- noreply [at] mail.evides [dot] nl
- automatischbetalen [at] evides [dot] nl
Een e-mailadres dat eindigt op bijvoorbeeld @hotmail.com is dus niet van Evides. Ook sturen wij nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U kunt dus geen andere e-mailadressen in het 'Aan-veld' van de e-mail zien.
Onze e-mails zijn niet altijd persoonlijk aan u gericht en kunnen daarom als aanhef beginnen met 'Geachte heer/mevrouw' (zonder achternaam).
Evides werkt samen met verschillende organisaties. Dat betekent dat u ook van deze organisaties e-mails kunt ontvangen als er bijvoorbeeld een watermeter verwisseld wordt. De e-mailadressen die zij gebruiken zijn:
- structin [at] a-hak [dot] nl
- klantenservice [at] baasbv [dot] nl
- watermeterafspraak [at] bam[dot] com
- aansluitingen [at] siersgroep [dot] nl
- evides [at] brinck[dot] nl
- info [at] dnwg [dot] nl
- storingscoordinator[at] dnwg [dot] nl
5. Controleer de tekst
In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Zoals de oproep om een rekening snel te betalen zodat er geen incassobureau bij u langskomt. Wij zullen nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden.
6. Controleer de links
Staan er links in het bericht? Phishing mails vragen u vaak om op een link te klikken die naar een website van de fraudeurs leidt. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst om te zien waar de links naar verwijzen. Tip: U kunt checken of een link veilig is via de website checkjelinkje.nl.
7. Controle drinkwaterinstallatie
De aankondiging van een controle van de drinkwaterinstallatie wordt altijd per post verzonden. Deze brieven zijn niet voorzien van een IBAN-nummer of klantnummer. Waar mogelijk zijn de brieven op naam gesteld of gericht aan de bedrijfsleiding. In de brief is het telefoonnummer en e-mailadres van de controleur gegeven zodat u een afspraak voor de controle kan maken.
Meer informatie over de controle vindt u op onze pagina over controle van de drinkwaterinstallaties. Mocht u nog twijfelen over de aankondigingsbrief, neemt u dan contact op met Evides via 0900-0787.
Nepmail gekregen?
Heeft u een nepmail gekregen? Verwijder de e-mail dan direct.
Heeft u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Evides kan u helaas niet helpen om uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en neem contact met ons op, zodat we zoveel mogelijk op de hoogte zijn van dergelijke meldingen.
Wat u moet betalen hangt af van hoeveel drinkwater u vorig jaar heeft verbruikt.
U betaalt naast het verbruikte drinkwater ook vastrecht en verschillende belastingen zoals BoL (Belasting op leidingwater) en btw. Hoeveel dit is ziet u terug op uw jaarafrekening.
Heeft u al eerder een jaarafrekening ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien hoeveel u betaalt voor uw drinkwater. Wilt u weten wat uw drinkwater kost? Bekijk hieronder de drinkwatertarieven.
U moet de rekening altijd binnen 14 dagen na factuurdatum betalen. De betalingstermijn staat vermeld op onze rekening(en).
Wij verwerken uw betaling altijd binnen 5 werkdagen, maar meestal al de volgende werkdag.
Ja, dat kan in Mijn Evides. Log in en pas direct uw rekeningnummer aan onder 'Gegevens'.
U ziet op uw jaar- of eindafrekening rond welke datum u dit bedrag op uw rekening ontvangt.
Let op: als er nog een rekening openstaat verrekenen wij het bedrag hiermee.
Dat brengen wij in rekening als u geen watermeter heeft én er ook geen centrale watermeter is. Het ongemeten tarief is voor uw vastrecht en verbruik. U betaalt dan niet apart voor vastrecht.