Veelgestelde vragen over betalen

Termijnbedrag en betaaltermijn
In hoeveel termijnen kan ik betalen?

Dit hangt af van de betaalmogelijkheid die u heeft gekozen:

  • Automatische incasso: 4 of 10 termijnen
  • Acceptgiro of AcceptEmail: 4 termijnen

Betaalmethode aanpassen

Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?
Uw termijnbedrag is een schatting van hoeveel drinkwater u gaat verbruiken in het komende jaar. Daarin zijn ook vastrecht en verschillende belastingen meegerekend. Lees meer over de drinkwatertarieven.
Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

U kunt in Mijn Evides uw termijnbedrag aanpassen.

Termijnbedrag aanpassen

Let op: in de twee maanden tussen het doorgeven van uw meterstand en het ontvangen van uw factuur, kunt u uw termijnbedrag niet aanpassen. Dit kan weer zodra u de periodeafrekening heeft ontvangen.

Mijn termijnbedrag is te hoog of te laag ingeschat, wat kan ik doen?

Dan kunt u uw termijnbedrag aanpassen, dat doet u gemakkelijk in Mijn Evides.

Termijnbedrag aanpassen

Let op: de laatste twee maanden voordat u uw periodeafrekening ontvangt kunt u uw termijnbedrag niet aanpassen. Zodra u de periodeafrekening heeft ontvangen kunt u het termijnbedrag weer aanpassen.

Betaalmethoden
Ik betaal via automatische incasso, wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?

Uw termijnbedrag wordt bijna altijd op een vaste datum afgeschreven. Soms valt deze datum in het weekend of op een feestdag. In dat geval wordt het bedrag op de eerstvolgende werkdag van uw rekening afgeschreven.

In Mijn Evides ziet u op uw laatste periodeafrekening alle afschrijfdata staan.

Hoe kan ik mijn betaalmethode veranderen?

Dit kunt u snel en gemakkelijk regelen in Mijn Evides.

Betaalmethode veranderen

 

Op welke manieren kan ik betalen?
Er zijn drie manieren om uw kosten voor drinkwater te betalen: automatische incasso, acceptgiro en AcceptEmail. Lees meer over de verschillende betaalmethoden.
Wat zijn de voordelen van automatische incasso?

Automatische incasso is een veilige en gemakkelijke manier van betalen. U kiest zelf of u in 4 of in 10 termijnen wilt betalen. Als u betaalt via automatische incasso bent u nooit meer te laat met betalen. Veel van onze klanten kiezen voor deze betaalmethode.

Betaalmethode aanpassen

Bent u het niet eens met een afschrijving, dan kunt u binnen 56 dagen het bedrag terugboeken naar uw rekening.

Kan ik zelf een betaalmethode kiezen?
U kunt zelf kiezen of u via automatische incasso, acceptgiro of AcceptEmail betaalt. Dit past u gemakkelijk aan in Mijn Evides. Lees meer over onze betaalmethoden.
Ik wil mijn factuur per e-mail ontvangen, maar ik wil niet via AcceptEmail betalen. Wat kan ik doen?

U kunt uw termijnbedrag zelf aan ons overmaken. Betaal via online bankieren of met iDEAL in Mijn Evides.

Rekeningnummer Evides Waterbedrijf

IBAN: NL13INGB0000008710

t.n.v. Evides Waterbedrijf

Vergeet niet het betalingskenmerk van uw AcceptEmail of uw klantnummer te melden.

Ik wil mijn factuur zelf overmaken, wat is het bankrekeningnummer van Evides?

Rekeningnummer Evides Waterbedrijf

IBAN: NL13INGB0000008710

t.n.v. Evides Waterbedrijf

Vermeld ook uw klantnummer. Dit staat op uw factuur, onder de kop ‘factuurgegevens’ links bovenaan.

Mag Evides € 1,00 in rekening brengen voor een acceptgiro?

Ja, wij mogen kosten in rekening brengen voor de betalingsverwerking via acceptgiro. De € 1,00 excl. BTW per acceptgiro die u betaalt, dekt onze kosten hiervoor.

Wilt u deze kosten liever niet betalen? Betaal dan via AcceptEmail of automatische incasso. Lees meer over de verschillende betaalmethoden.

Wat is AcceptEmail?

Dit is een digitale factuur waarmee u online via uw eigen bank met iDEAL kunt betalen. Deze ontvangt u 4x per jaar. U betaalt niets extra voor deze betaalmethode.

Kiest u voor AcceptEmail dan krijgt u de meterstandenkaart en de jaarlijkse periodeafrekening ook digitaal.

AcceptEmail kiezen

Is AcceptEmail wel veilig?

AcceptEmail is een veilige manier om een rekening te betalen. Via de e-mail gaat u naar een internetpagina van AcceptEmail. Daarna wordt u via iDEAL naar een beveiligde bankomgeving gestuurd. Hoe u een veilige AcceptEmail herkent:

Lees meer op de website van AcceptEmail.

Wat kost een acceptgiro?

Voor het versturen van een acceptgiro rekenen wij € 1,00 exclusief BTW. Dit ziet u terug op uw periodeafrekening.

Wilt u niet betalen voor uw acceptgiro? Kies dan voor digitale post in Mijn Evides en ontvang uw acceptgiro per e-mail via AcceptEmail. U ontvangt uw facturen dan gratis per e-mail.

Als ik overstap naar betalen via automatische incasso, wanneer gaat dit dan in?

Vanaf het moment dat u uw betaalmethode heeft aangepast. De eerstvolgende rekening wordt automatisch van uw rekening afgeschreven.

Let op, rekeningen die u al heeft ontvangen en nog niet betaald heeft, moet u nog zelf overmaken.

Kan ik de afschrijfdatum van mijn automatische incasso aanpassen?
Nee, dat is helaas niet mogelijk.
Betaalachterstand
Ik kan mijn periodeafrekening niet in één keer betalen

Het kan voorkomen dat u een rekening niet in één keer kunt betalen. Daarom kunt u per factuur eenmalig 30 dagen uitstel van betaling aanvragen in Mijn Evides.

Naar Mijn Evides

Wilt u een betalingsregeling treffen? Neem dan contact op.

Kan ik een betalingsregeling krijgen?

Dit hangt af van uw situatie en hoe groot uw betaalachterstand is. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Ik kan mijn rekening niet betalen, wat moet ik nu doen?
  • Neem in dat geval contact op met ons. U kunt samen met ons de mogelijkheden bekijken voor een betalingsregeling.
  • Als u uw rekening(en) door financiële problemen niet met een betalingsregeling kunt betalen, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met een schuldhulpverlenende instantie die is aangesloten bij de NVVK.

Kijk op nvvk.eu voor een aangesloten instelling binnen uw gemeente. Wij hebben afspraken met NVVK. Vaak kunt u zo afsluiting van het drinkwater voorkomen.

Ik heb een betalingsherinnering per SMS ontvangen, wat betekent dit?

Wij sturen u een sms om u te helpen herinneren aan een openstaande factuur. Zo proberen wij te voorkomen dat we extra kosten in rekening moeten brengen als u te laat betaalt.

Wat gebeurt er als ik mijn rekening niet op tijd betaal?
Als u te laat bent met betalen, dan start onze incassoprocedure.
Hoe kan ik een doktersverklaring krijgen?

Als u een doktersverklaring nodig heeft om te voorkomen dat u van uw drinkwater wordt afgesloten, download dan onderstaand formulier en vul het in.

Download formulier

Het is belangrijk dat u de doktersverklaring door een andere arts dan uw huisarts laat ondertekenen.

Stuur het ondertekende formulier naar:

Evides Waterbedrijf

Postbus 44135

3006 HC Rotterdam

Wat zijn de incassokosten als ik niet op tijd betaal?
Als u te lang wacht met betalen, kunnen we incassokosten in rekening brengen. Hoeveel dit is, kunt u zien in onze incassoprocedure.
Kan Evides mijn drinkwater afsluiten?

Na een zorgvuldig incassoproces kunnen wij besluiten om uw drinkwater af te sluiten.

Heeft u problemen met het betalen van uw rekening(en)? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en afsluiting te voorkomen.

Ik ben afgesloten van het drinkwater. Wat kan ik doen om weer aangesloten te worden?

Neem contact met ons op. Dan bekijken we samen de mogelijkheden om u zo snel mogelijk weer aan te sluiten. Denk aan:

  • Er staan rekeningen open die u moet betalen
  • Een betalingsregeling afspreken
  • Contact zoeken met een schuldhulpverlenende instantie
  • Een doktersverklaring opsturen
Ik heb een brief van de deurwaarder ontvangen. Aan wie moet ik nu betalen?
In dit geval is uw rekening overgedragen aan de deurwaarder. U moet het openstaande bedrag ook aan de deurwaarder betalen.
Ik ben al aangemeld voor schuldhulpverlening, maar ik krijg een nieuwe rekening. Wat moet ik doen met deze rekening?

Neem hiervoor contact op met uw schuldhulpverlener. Zij kunnen aan u uitleggen of u deze rekening zelf moet betalen, of dat zij dit voor u doen.

Ik heb vragen over de brief die ik van de deurwaarder heb ontvangen.
Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw deurwaarder. Zij zijn op de hoogte van uw situatie en kunnen uw vragen beantwoorden.
Vroegsignalering van schulden, wat doet Evides daaraan?

Evides werkt samen met gemeenten om klanten met schulden vroegtijdig te signaleren. De drinkwaterrekening is meestal de laatste rekening die mensen niet kunnen betalen. Als het toch zover komt, is er vaak meer aan de hand. Evides en andere partners van eerste levensbehoeften melden betalingsachterstanden bij de gemeente. Zo kan de gemeente hulp aanbieden om uiteindelijk erger te voorkomen.

Nog meer vragen over betalen
Nepmails/phishing? Hoe herken ik of een e-mail echt afkomstig is van Evides?

Helaas zijn er weleens valse e-mails (phishing, nepmails, fraude) in de omloop. Heeft u een e-mail ontvangen en twijfelt u of deze echt afkomstig is van Evides? Aan de volgende kenmerken kunt u onze e-mails herkennen:

Wij verzenden e-mails alleen vanuit de volgende e-mailadressen:

  • noreply@evides.nl
  • noreply@postnl.evides.nl
  • noreplymeterkaart@evides.nl
  • nieuwsbrief@evides.nl
  • klantenservice@e.evides.nl

Een e-mailadres dat eindigt op bijvoorbeeld @hotmail.com is dus niet van Evides.

Ook sturen wij nooit e-mails naar meerdere klanten tegelijk. U kunt dus geen andere e-mailadressen in het 'Aan-veld' van de e-mail zien.

Onze e-mails zijn niet altijd persoonlijk aan u gericht en kunnen daarom als aanhef beginnen met 'Geachte heer/mevrouw' (zonder achternaam).

Heeft u een nepmail ontvangen? Verwijder de e-mail dan direct. Maak nooit gebruik van linkjes in deze e-mails om in te loggen op Mijn Evides.

Twijfelt u aan een ontvangen e-mail? Neem dan contact met ons.

Neem contact op

Hoeveel betaal ik voor mijn drinkwater?

Wat u moet betalen hangt af van hoeveel drinkwater u vorig jaar heeft verbruikt.

U betaalt naast het verbruikte drinkwater ook vastrecht en verschillende belastingen zoals BoL (Belasting op leidingwater), BTW en in sommige gemeenten precario. Hoeveel dit is ziet u terug op uw periodeafrekening.

Heeft u al eerder een periodeafrekening ontvangen? Dan kunt u in Mijn Evides zien hoeveel u betaalt voor uw drinkwater.

Wilt u weten wat uw drinkwater kost? Bekijk hier de drinkwatertarieven.

Wat is de betaaltermijn van mijn rekening?

U moet de rekening altijd binnen 14 dagen na factuurdatum betalen. De betalingstermijn staat vermeld op onze rekening(en).

Hoe lang doet Evides erover om mijn betaling te verwerken?
Wij verwerken uw betaling altijd binnen 5 werkdagen, maar meestal al de volgende werkdag.
Kan ik online mijn rekeningnummer aanpassen?

Ja, dat kan in Mijn Evides. Log in en pas direct uw rekeningnummer aan bij Mijn gegevens.

Mijn rekeningnummer aanpassen

Volgens mijn factuur krijg ik geld terug. Wanneer ontvang ik dit?

U ziet op uw periode- of eindafrekening rond welke datum u dit bedrag op uw rekening ontvangt.

Let op: als er nog een rekening openstaat verrekenen wij het bedrag hiermee.

Moet ik in geval van een centrale watermeter wel of geen vastrecht betalen?

Bij een centrale watermeter betaalt u een apart bedrag voor vastrecht en een bedrag voor uw totale verbruik.

Waarom betaal ik een vast ongemeten tarief?

Dat brengen wij in rekening als u geen watermeter heeft én er ook geen centrale watermeter is. Het ongemeten tarief is voor uw vastrecht en verbruik. U betaalt dan niet apart voor vastrecht.

Uw facturen bekijken en betalen

Met een Mijn Evides account kunt u altijd uw facturen inzien en betalen of uw termijnbedrag aanpassen.

De website Evides.nl werkt het best met cookies. Met cookies, soms van derden, kunnen wij algemeen websitebezoek analyseren en problemen met de site oplossen. Meer informatie vindt u op Disclaimer en privacy.